Varkens in Nood roept supermarkt op meer te betalen voor behoud krulstaart
Varkens in Nood start een 'bewustwordingscampagne' om ervoor te zorgen dat supermarkten meer gaan betalen voor vlees van varkens met krulstaarten. De dierenwelzijnsorganisatie vraagt consumenten een bericht te sturen naar hun supermarkt.
'Veel consumenten hebben een blinde vlek als ze aan het winkelen zijn. Zij kopen met hun beurs en niet met hun hart', stelt directeur Frederieke Schouten van Varkens in Nood. 'Supermarkten zouden daarom geen vlees meer moeten verkopen van varkens die zijn gecoupeerd.'
Een krulstaart staat voor Varkens in Nood voor meer dierenwelzijn. Voor varkenshouders betekent het houden van varkens met een krulstaart een kostprijsverhoging van 9 tot 26 euro per dier. Meerkosten die via de vleesprijs moeten worden verrekend. Schouten: 'Anders schiet de varkenshouder erbij in.'
Volgens de directeur van Varkens in Nood kan een signaal van klanten supermarkten in de juiste richting bewegen. 'Supermarkten nemen die rol al schoorvoetend op zich.' Bang dat duurder varkensvlees leidt tot goedkopere importen is Schouten niet. 'De retail heeft zich gecommitteerd aan 1 ster Beter Leven voor vers vlees en vleeswaren. Gaan supermarkten varkensvlees verkopen zonder keurmerk, dan zorgen wij voor flink wat commotie.'
Stoppen met couperen in 2030
Biologische varkens houden hun staart en voor gangbaar gehouden varkens loopt een traject dat ook zij in 2030 moeten zijn gestopt met couperen. Het streven is 100 procent staartbehoud met ingang van dat jaar. Volgens experts is dat 'retemoeilijk'. Stoppen met couperen is complex en er zijn veel factoren die daarbij een rol spelen. Daarom zijn er verschillende sporen om varkenshouders daarbij te helpen.
Eind november 2023 werd ook een regeling opengesteld voor samenwerkingsverbanden (varkenshouders, een slachterij en een afzetkanaal) die willen stoppen met het couperen van staarten. Een bijdrage uit de regeling ging naar Vion (StarFarmers), Stichting maatschappelijk bewuster varkensvlees (Krull-varken), Frievar, ZonVarken, Best Star Meat en De Hoeve Innovatie. De regeling waarvoor 2,5 miljoen euro beschikbaar is gaat eind 2024 nogmaals open.
Toekomstbestendig prijsmodel
Binnen deze ketens starten minimaal vijf varkenshouders met elk tenminste vijf tomen biggen die een intacte staart houden. De deelnemende ketens delen hun kennis en de regeling moet ook de variatie in kostprijsverhoging tussen bedrijven inzichtelijk maken. De varkenssector heeft dat volgens Varkens in Nood nodig om een toekomstbestendig prijsmodel voor varkensvlees met lange staarten te kunnen ontwikkelen.
Een van de ketenconcepten die geld kreeg uit de staartenregeling is Best Star Meat van de Van Loon Group. Die startte in juni met een groep van zeven varkenshouders. Het streven is dat deze bedrijven in juni 2026 volledig zijn gestopt met het couperen van staarten. Daarnaast moet de Tail Challenge leiden tot een succesvol marktconcept dat bestaat uit vlees van varkens met lange staarten voor de Nederlandse consument.