Activisten+leren+sector+een+les
Nieuws
©

Activisten leren sector een les

De activisten in Boxtel hebben hun doelen ruimschoots behaald: aandacht voor een wereld waarin dieren gelijk staan aan mensen, met dezelfde rechten. De varkenshouderij lijkt zich tijdens deze ‘crisis’ goed te hebben geweerd. Hier zet specialist in reputatie- en crisismanagement Frank Peters zijn vraagtekens bij: “Er is nog veel communicatiewinst te boeken.”

Peters - onder meer docent aan Agri Food Academy - beoordeelde de beelden en de interviews die volgden op de stalbezetting in Boxtel. Voor televisie geldt dat het beeld en de eerste indruk voor 70 procent bepalen hoe een woordvoerder namens de sector overkomt op de kijker. “Inhoud is belangrijk, maar minder dan in dagbladinterviews en op de radio. Bovendien is het cruciaal dat je de eerste vraag van de interviewer kent, zodat je direct lekker in je verhaal zit.” Voorbereiding is 80 procent van het succes van crisiswoordvoering. Dat vereist volgens Peters dus verdieping in de argumenten van de andere partij en jezelf daarop prepareren. “Maar denk goed na over jouw eigen bondige en empathische kernboodschap. En houdt daar aan vast gedurende het interview.”

Beter een vrouw

Voor de camera’s is haardracht, kleding en uitstraling ook een doorslaggevende factor. Met mooie jonge vrouwen met verbale talenten bereik je meer dan met beleidsnota’s, petities en demonstraties. Bovendien stoppen interviewers volgens Peters vaak eerder met het kritisch ondervragen van een vrouw dan van een man. “De varkensboeren bij Pauw oogden zoals je denkt dat varkensboer eruit ziet. Ze waren boos en zwaar emotioneel over de bezetting van een varkensstal in Boxtel. Het contrast met de zeer jonge, ietwat naïef ogende actievoerders was enorm.” De actievoerders - een hippe jongeman en een mooie slimme jongedame - waren rustig. Deze dame vraagt zelfs nog aan de boeren hoe de maatschappij dan een goed beeld kan krijgen van de varkenshouderij. De varkenshouders concluderen dat de activisten helemaal geen verstand van de varkenshouderij hebben. Peters: “Dat is ook niet belangrijk. Het gaat om het signaal dat een hele kleine radicale groep mensen afgeeft over de varkenshouderij. En daar zal je toch wat mee moeten doen als sector.”

Voorkom verwijdering

Door activisten weg te zetten als ‘terroristen’ speel je ze in de kaart. In crisiswoordvoering is verwijdering van de ‘tegenstander’ volgens Peters nooit een oplossing. “Uiteindelijk zullen partijen de strijdbijl moeten begraven en op zoek moeten naar verbinding en samenwerking. Vanzelfsprekend kan dat alleen met opponenten die daartoe ook bereid zijn.” Voor varkenshouders wordt in samenwerking met Varkens.nl een masterclass ‘Samen sterk in crisistijd’ georganiseerd op donderdag 27 juni (16.00-21.00 uur). Lees het hele artikel en de tips van Frank Peters op Agri Food Academy.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer