
Varkenshouderij moet inspelen op veranderende consumentenvraag
Vleesverwerker Van Loon Group en veevoerconcern ForFarmers roepen varkenshouders op zich aan te passen aan de veranderende wensen van consumenten. Dat bleek vrijdag 12 september tijdens een regiobijeenkomst van ForFarmers bij de brouwerij van Grolsch in Enschede. Thema van deze bijeenkomst was 'Van varkensvisie tot vakmanschap'.
Volgens programmamanager ketenconcepten Anne-Corine Vlaardingerbroek van Van Loon Group is het essentieel dat varkenshouders zich bewust zijn van hun rol in de keten. 'Als varkenshouder ben je producent, consument en burger en handel je ook zo', stelt ze. 'Niemand wil te veel betalen. Iedereen kijkt wat het beste bij zijn portemonnee en levensstijl past. Consumenten zijn gevoeliger voor dierenwelzijn dan voor klimaat. Klimaat is een wat meer abstract begrip en klinkt voor veel mensen afstandelijker dan iets wat de dieren aangaat.'
Ketensamenwerking is de sleutel tot succes, benadrukt Vlaardingerbroek. 'We werken goed samen met onze boeren en retailers en spelen in op markttrends en ontwikkelingen. Krachten bundelen en samen pilots uitvoeren is de weg die we samen willen gaan.'
Aanpassen
Verkoopleider Willie-Jan Tomassen van ForFarmers sloeg een brug tussen de veranderingen in de wereld van bieren en de varkenshouderij. De trend van alcoholvrij bier met smaakjes is onmiskenbaar. 'Je kunt als bierbrouwer je kop in het zand steken en op termijn verdwijnen of je past je aan en speelt met vakmanschap in op marktontwikkelingen', zegt hij. 'Dat geldt ook voor de varkenshouderij. Wensen van consumenten veranderen en daarmee ook de eisen richting varkenshouders.'
Vlaardingerbroek verwacht dat hybride varkensvleesproducten, die dierlijke eiwitten combineren met plantaardige eiwitten, een belangrijke plaats innemen op het bord van de consument. 'Het toevoegen van een eiwitisolaat uit veldbonen en erwten aan ons gehakt past in de eiwittransitie. Gemak en smaak komen daarin samen, net als duurzaamheid en het betaalbaar en bereikbaar houden van dierlijke eiwitten. Want dat is waar wij als Van Loon Group voor staan; gezonde voeding mag namelijk geen luxe zijn. Vandaar dat wij samen met onze klanten winnen door de meest duurzame, gezonde en lekkere vlees- en convenienceproducten voor iedereen bereikbaar te maken.'
Kansen
Voor lokaal en circulair in gesloten ketens ziet de programmamanager ketenconcepten kansen. 'Jongeren zijn vaker flexitariër. Maar als ze vlees eten, willen ze gemak, kwaliteit en genieten van duurzame en gezonde producten.'
De perceptie van varkensvlees op het punt van gezondheid en milieu is een aandachtspunt, benadrukt Vlaardingerbroek. 'Varkensvlees wordt als ongezonder bestempeld met meer impact op het klimaat dan pluimveevlees. Ook het optimaal vierkant kunnen verwaarden van kippenkarkassen.'
Volgens de programmamanager ketenconcepten zal de consumptie van rundvlees in de Europese Unie verder dalen. Ze baseert zich daarbij op Europees onderzoek. 'De beschikbaarheid van het aantal zoogkoeien zal met 9 procent afnemen en de vleesprijs zal verder stijgen. Dat maakt vlees minder bereikbaar en betaalbaar voor consumenten. Daarom zijn wij onze eigen rundvleesketen aan het opzetten waarin duurzaamheid en efficiëntie samengaan.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Meest gelezen
Blogs




Bedrijf in Beeld
Partners
Stelling
Nieuws van NieuweOogst.nl

