
©
Japan is een aantrekkelijk exportland omdat consumenten meer willen betalen voor origine of lifestyle. Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar als herkenbaar merk schiet ons land te kort. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en (Holland)branding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.
Dat schrijft Evert Jan Krajenbrink van de Landbouwraad in Japan in zijn visie op de Nederlandse agro-export naar dat land. De totale agrarisch gerelateerde export naar Japan steeg in 2018 met bijna 20 procent naar 892 miljoen euro. “Een recordjaar dat in 2019 waarschijnlijk overtroffen gaat worden omdat het EPA-vrijhandelsverdrag per 1 februari van dit jaar in werking is getreden.”
Stabiel en lucratief
De Japanse markt staat volgens Krajenbrink bekend als lastig en tijdrovend om te betreden, maar is wel stabiel en lucratief. Japanse bedrijven zijn bereid hoge prijzen te betalen, tonen zich loyaal aan de leverancier en er wordt een langdurige relatie aangegaan. Nederland is 5e grootste exporteur vanuit de EU en staat op de 22e plek van exporteurs naar Japan. Het lijkt erop dat Nederland met een inhaalslag bezig is gezien de grote stijging in 2018.
Voedselveiligheid profileren
De export van veevoer en premixen steeg vorig jaar spectaculair met 97 procent naar 46 miljoen euro. Naast 122 miljoen euro aan varkensvlees (stijging van 34 procent ten opzichte van de exportwaarde in 2017) is voor 13 miljoen euro aan hammen naar Japan geëxporteerd. “Vanwege incidenten blijft voedselveiligheid hoe dan ook een onderwerp waar exporteurs zich op moeten profileren”, stelt Krajenbrink. Maar ook gemak en het vaker uit eten gaan geven een impuls aan het foodservicesegment.”
Werken aan branding
De Japanse consument is bovenmatig gevoelig voor product, origine of lifestyle en is daarom bereid daar meer voor te betalen. Traditioneel heeft de Japanse consument een voorkeur voor producten uit eigen land. “Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar heeft weinig identiteit ten aanzien van kwaliteit, smaak en beleving”, bemerkt Krajenbrink. “Nederland is minder zichtbaar als brand op de Japanse markt dan Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland of Scandinavië. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en Hollandbranding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.”
Meer Japanse exportfeiten.
Meest gelezen
'Lange tenen!'
21-01-2021
Elke big 3-0 voorsprong?
25-01-2021
Duitse varkensmarkt flink in beweging
21-01-2021
Boeren en hun vrouwen...
25-01-2021
Blogs

Varkenspassie van unieke puber
Vandaag, 08:30

Boeren en hun vrouwen...
25-01-2021

'Lange tenen!'
21-01-2021

Aan alles komt een einde
18-01-2021
Bedrijf in Beeld
Partners

Hoe houd ik bedrijf en werk voor medewerkers interessant?
MSD Animal Health

Hy.D vermindert stramheid en kreupelheid bij vleesvarkens
Voergroep Zuid

Tweede VarkensVlog PRRS: welke test zet u in?
MSD Animal Health
Stelling
Loading
Nieuws van NieuweOogst.nl

Liquiditeit varkenshouderij in 2020 hard onderuit
Vandaag, 06:00

POV: rapport uitval jonge dieren verrast niet
Gisteren, 14:33

Podcast: Het belang van nieuwe samenwerkingsverbanden
Gisteren, 14:15