
©
Japan is een aantrekkelijk exportland omdat consumenten meer willen betalen voor origine of lifestyle. Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar als herkenbaar merk schiet ons land te kort. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en (Holland)branding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.
Dat schrijft Evert Jan Krajenbrink van de Landbouwraad in Japan in zijn visie op de Nederlandse agro-export naar dat land. De totale agrarisch gerelateerde export naar Japan steeg in 2018 met bijna 20 procent naar 892 miljoen euro. “Een recordjaar dat in 2019 waarschijnlijk overtroffen gaat worden omdat het EPA-vrijhandelsverdrag per 1 februari van dit jaar in werking is getreden.”
Stabiel en lucratief
De Japanse markt staat volgens Krajenbrink bekend als lastig en tijdrovend om te betreden, maar is wel stabiel en lucratief. Japanse bedrijven zijn bereid hoge prijzen te betalen, tonen zich loyaal aan de leverancier en er wordt een langdurige relatie aangegaan. Nederland is 5e grootste exporteur vanuit de EU en staat op de 22e plek van exporteurs naar Japan. Het lijkt erop dat Nederland met een inhaalslag bezig is gezien de grote stijging in 2018.
Voedselveiligheid profileren
De export van veevoer en premixen steeg vorig jaar spectaculair met 97 procent naar 46 miljoen euro. Naast 122 miljoen euro aan varkensvlees (stijging van 34 procent ten opzichte van de exportwaarde in 2017) is voor 13 miljoen euro aan hammen naar Japan geëxporteerd. “Vanwege incidenten blijft voedselveiligheid hoe dan ook een onderwerp waar exporteurs zich op moeten profileren”, stelt Krajenbrink. Maar ook gemak en het vaker uit eten gaan geven een impuls aan het foodservicesegment.”
Werken aan branding
De Japanse consument is bovenmatig gevoelig voor product, origine of lifestyle en is daarom bereid daar meer voor te betalen. Traditioneel heeft de Japanse consument een voorkeur voor producten uit eigen land. “Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar heeft weinig identiteit ten aanzien van kwaliteit, smaak en beleving”, bemerkt Krajenbrink. “Nederland is minder zichtbaar als brand op de Japanse markt dan Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland of Scandinavië. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en Hollandbranding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.”
Meer Japanse exportfeiten.
Meest gelezen
'De leste, oftewel de laatste'
Gisteren, 08:30
Te verkopen varkenshouderijen fors lager
08-04-2021
Data(be)grip
12-04-2021
Blogs

'De leste, oftewel de laatste'
Gisteren, 08:30

Data(be)grip
12-04-2021

'Vindt Europa varkenssector nog van belang?'
08-04-2021

GBV: Gezond Boeren Verstand
05-04-2021
Bedrijf in Beeld

Secuur sturen op kwaliteitsbiggen
22-01-2021

Lagere temperatuur beter voor biggen
01-01-2021
Partners

Voeding heeft zeker invloed op PIA
MSD Animal Health

Stelling
Loading
Nieuws van NieuweOogst.nl

Duitse regio slechter af zonder vleesverwerker Tönnies
Vandaag, 13:58

Hygiënescan Afrikaanse Varkenspest voor zomer klaar
Vandaag, 11:56

Kosten varkenspest blijven oplopen in Rusland
Vandaag, 11:06
Kooisystemen lijken langste tijd te hebben gehad
Gisteren, 15:59