
EU verhoogt opnieuw subsidies aan vlees- en zuivelreclames
De Europese Unie (EU) heeft in 2024 fors meer geld uitgetrokken voor het promoten van vlees- en zuivelproducten dan het jaar ervoor. Voor vleesreclames werd 32 miljoen euro beschikbaar gesteld en voor zuivelreclames 20 miljoen euro. Samen is dat 14 procent meer dan in 2023, blijkt uit cijfers van actiegroep Dier&Recht.
Volgens Dier&Recht is er sinds 2021 niet zoveel subsidie uitgegeven aan vleesreclame als in 2024. De uitgaven voor vleespromotie namen met bijna 7 miljoen euro toe, terwijl de zuivelsector ruim 3 miljoen euro extra kreeg. De promotie van plantaardige alternatieven kreeg 1,6 miljoen euro meer subsidie.
In totaal gaf de EU 143 miljoen euro uit aan voedselpromotie in de lidstaten. Van dat budget werd 51 procent besteed aan campagnes voor dierlijke producten en 49 procent aan promotie van plantaardige voedingsmiddelen. Ondanks de toename in subsidies voor vlees en zuivel daalde het totale bedrag voor voedselreclames met 300.000 euro ten opzichte van 2023.
Dier&Recht brengt jaarlijks de Europese subsidies voor voedselpromotie in kaart. De actiegroep wil dat de steun voor dierlijke producten wordt beperkt. 'Het is volstrekt onverantwoord dat Europa de subsidiekraan wijd openzet voor deze grote vervuilers', stelt Dier&Recht.
Bekijk meer over:
Lees ook
Meest gelezen
Blogs




Bedrijf in Beeld
Partners



Stelling
Nieuws van NieuweOogst.nl


