Afleveren+blijft+risico+voor+ziekte%2Dinsleep
Nieuws
© Archieffoto Marcel Bekken

Afleveren blijft risico voor ziekte-insleep

Bij het afleveren van vleesvarkens of biggen is er een risico dat kiemen vanaf de vrachtwagen het bedrijf binnenkomen. Om dit risico te verminderen, kan laden in fases helpen. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Swine Health Information Center (SHIC).

In de ideale situatie is een vrachtwagen 100 procent schoon en zitten er geen virussen of bacteriën in de wagen. Ook de chauffeur is gedoucht, de cabine van zijn vrachtwagen is helemaal schoon en hij draagt schone bedrijfskleding en laarzen. Dat ideaal is niet altijd haalbaar. In de Verenigde Staten is het zelfs zo dat vrachtwagens tussen twee leveringen niet altijd volledig zijn gereinigd en ontsmet. Om risico op ziekte-insleep te voorkomen, blijft de chauffeur daarom buiten de stal en brengen de medewerkers de varkens naar de vrachtwagen toe.

Ook al is er een scheiding tussen chauffeur en medewerkers op het bedrijf, er komt toch zaagsel of mest vanuit de vrachtwagen terug het bedrijf in. Dat hebben de onderzoekers van het SHIC aangetoond met fluorescerend poeder. De vervuiling komt in de centrale gang en ook in de eerste hokken van de afdeling. Daarmee is er een risico dat ziektekiemen het bedrijf binnenkomen, zeker bij het laden van de kop. De achterblijvende varkens kunnen dan besmet raken met bijvoorbeeld PRRS of PED. De ziektekiemen kunnen ook via de centrale gang naar andere afdelingen worden verspreid.

Tussenstap bij afleveren

Om het risico van insleep van ziektekiemen te verkleinen, hebben de onderzoekers een extra tussenstap bij het afleveren ingebouwd. De medewerkers brengen varkens vanuit de stal tot het laadplatform. Daar staat een medewerker die ze overneemt en aan het einde van het platform overdraagt aan de chauffeur. Die medewerker blijft op het platform en komt niet in de stal.

Afleveren van varkens met tussenstap
Afleveren van varkens met tussenstap © Varkens Archief

Deze methode helpt om verspreiding van kiemen van buiten naar binnen te voorkomen. Maar het is nog niet 100 procent afdoende, blijkt uit het onderzoek. Het komt onder andere doordat varkens terugliepen vanaf de vrachtwagen of het laadplatform. Of bijvoorbeeld omdat een medewerker toch van het laadplatform op de vrachtwagen stapte of dat een drijfschot over de lijn kwam. De onderzoekers concluderen dat het in ieder geval belangrijk is om te voorkomen dat varkens terug kunnen lopen met hekwerk, zoals eenrichtingshekken.

Verder bleek bijvoorbeeld dat er op sommige bedrijven helemaal geen ruimte is voor een laadplatform en een goede scheiding tussen de vrachtwagen en de centrale gang op het bedrijf.

Insleep voorkomen niet eenvoudig

Het onderzoek laat duidelijk zien dat insleep van ziektekiemen voorkomen niet zo eenvoudig is. In de Nederlandse situatie waar vrachtwagens tussendoor worden gereinigd, is het risico minder groot dan zonder reiniging. Maar echt 100 procent schoon is een vrachtwagen niet zomaar. Om bijvoorbeeld PRRS weg te krijgen, is verhitten van de vrachtwagen als extra stap nodig.

De beste oplossing is het werken met een aflevervoorziening. De varkenshouders en medewerkers zetten daar de vleesvarkens of biggen klaar die ze gaan afleveren. De deur gaat op slot en de chauffeur kan de varkens vanuit de afleverruimte laden. Daarna komt de afleverruimte weer schoon en ontsmet en staat een tijdje droog en leeg. Het risico op het binnenhalen van een besmetting is dan minimaal.

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer