Omzet+%E2%80%98Beter+Leven%E2%80%99+groeit+kwart
Nieuws
©

Omzet ‘Beter Leven’ groeit kwart

De omzet in euro’s van supermarkten in 2018 groeide 3,5 procent. De geldomzet van duurzaamheidskeurmerken groeide daarentegen met gemiddeld 16 procent. Grootste stijger was het Beter Leven Keurmerk (BLK) van de Dierenbescherming: 25 procent erbij.

Dat blijkt uit de analyse van keurmerken binnen 'Monitor Keurmerken Retail 2018' door IRI Nederland. Volgens onderzoeksbureau werd in 2017 voor 1,471 miljard euro omgezet aan producten met een, twee of drie sterren van het BLK. In 2018 groeide dat naar 1,835 miljard euro. Het aandeel van BLK binnen de omzet van keurmerken in de supermarkten steeg daardoor verder. Waar in 2017 alle keurmerken samen goed waren voor een omzet van 3,593 miljard euro bedroeg het aandeel BLK 41 procent. In 2018 nam dat toe naar 44 procent van de totale omzet van 4,181 miljard euro. Door de aanhoudende groei van duurzamere producten met een keurmerk in de supermarkt is de omzet in vier jaar tijd zelfs verdubbeld, constateert IRI.

93 procent


De omzetstijging van vleesverkopen met een duurzaamheidskeurmerk was 12 procent (van 672 miljoen euro in 2017 naar 755 miljoen euro in 2018). Opvallend is dat slechts 30 procent van de totale vleesverkoop in Nederland een duurzamere herkomst heeft. En dat terwijl binnen de categorie vlees 93 procent van het varkensvlees dat over de toonbank gaat een duurzaamheidskeurmerk heeft. Bij kippenvlees en rundsvlees is het aandeel met een duurzaamheidslabel fors lager, respectievelijk 22 procent en 11 procent.

Van verkochte duurzame vleeswaren groeide de omzet van 505 naar 601 miljoen euro, een toename van 20 procent. In 2018 is 41,5 procent van alle verkochte vleeswaren op een duurzamere wijze geproduceerd.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer