De omzet van ForFarmers is vorig jaar gegroeid, de netto winst is iets gedaald. Door overnames is met name de afzet in de pluimveesector gegroeid. Bij de varkenssector is er sprake van groei door de bestaande en nieuwe klanten. Vanwege de lastige marktomstandigheden konden hogere kosten - door onder andere de droogte - niet worden doorberekend. Door reorganisaties zal ForFarmers de komende periode de kosten omlaag brengen.
Yoram Knoop, CEO ForFarmers, is tevreden dat de voerleverancier nu in vijf landen operationeel is en gegroeid is in de pluimveesector. "De afzet in de sectoren rundvee, varkens en pluimvee is nu meer in balans. We hebben in 2018 als eerste Europese Total Feed onderneming meer dan 10 miljoen ton veevoeders verkocht. Door onze Total Feed-aanpak zijn we in staat gebleken ook onder lastige marktomstandigheden nieuwe klanten aan te trekken en bij bestaande klanten in afzet te blijven groeien."
Meer co-producten
In de varkenssector nam het Total Feed volume toe, vooral door de hogere volumes in vloeibare co-producten als gevolg van de strategische samenwerking met Baks die begin 2018 tot stand kwam. Daarnaast werd in de varkenssector vooral meer voer afgezet in Duitsland. Dit ondanks de structurele verkeining van de varkensstapel en de nieuwe fosfaatmaatregelen.
Warme zomer
De uitzonderlijk warme en droge zomermaanden hebben wel voor druk op de resultaten gezorgd. De aanvoerkosten waren hoger door laag water in rivieren en de grondstofprijzen wisselden sterker. Die kosten heeft ForFarmers niet volledig kunnen doorberekenen aan klanten. Dit komt doordat de prijzen voor vleesvarkens gemiddeld genomen 12% lager waren dan in 2017. Dit was vooral het geval in België. Daar daalden de varkensprijzen in het vierde kwartaal van 2018 met 20% als een gevolg van de importrestricties door Aziatische landen vanwege de uitbraak van Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen. De gemiddelde prijzen voor biggen lagen in de eerste drie kwartalen van 2018 substantieel lager, maar herstelden zich in het vierde kwartaal toen de vraag groter werd dan het aanbod. Dit kwam doordat er minder biggen werden geboren tijdens de uitzonderlijk warme zomer.
Kosten verlagen
De bruto winst is vorig jaar gestegen met ruim 5 procent. Netto is de winst licht gedaald. De uitkering aan de aandeelhouders blijft wel gelijk. De komende twee jaren gaat ForFarmers de kosten verlagen door extra efficiency-maatregelen te treffen. Dat betekent sluiten van fabrieken en verminderen van het personeelsbestand. De verdere standaardisatie en optimalisatie van de processen moet dit mogelijk maken. Tegelijkertijd zal de voerfabrikant blijven investeren in de productieketen en in de introductie van innovatieve (digitale) concepten ten behoeve van de klanten.