De+belangrijkste+strategische+overwegingen+van+vleesvarkenshouders
Partner De Heus

De belangrijkste strategische overwegingen van vleesvarkenshouders

Hoe houd ik mijn vleesvarkensbedrijf toekomstbestendig? Die vraag zou elke ondernemer zich geregeld moeten stellen.

Wij vroegen drie betrokkenen uit de sector wat op dit moment voor hen de belangrijke strategische overwegingen zijn.

Wie zitten er aan tafel?
Sjoerd Gerrits (25)
is vleesvarkenshouder en houdt met zijn broer en vader 6.000 vleesvarkens in Boven-Leeuwen, zij nemen deel aan het concept Varken op z'n Best. Daarnaast werkt hij als specialist varkens bij De Heus.
Kasper Bekker (65)
geeft onafhankelijk saldoadvies aan varkenshouders. Hij is gepokt en gemazeld in diverse takken van de sector en runt sinds zes jaar Kasper Bekker Saldo Advies Varkenshouderij.
Kees Janssen (65)
is directeur van adviesbureau Agra-Matic. Ook hij heeft een lange staat van dienst in de sector, met name op het gebied van bedrijfsontwikkeling.


Zoek verbinding met de maatschappij

De professionalisering van de vleesvarkenshouderij blijft doorgaan, het aantal bedrijven krimpt, de blijvers blijven groeien, concepten die zijn gestoeld op het Beter Leven Keurmerk 1 ster (BLK) winnen aan populariteit. 'Dat vraagt steeds meer ondernemerschap van de vleesvarkenshouder', ziet Kasper Bekker.

'In dit speelveld is het belangrijk om je te onderscheiden. Dat kan door mee te doen aan een concept, maar bijvoorbeeld ook door uit te blinken in technische resultaten. En ik denk dat het voor je toekomstperspectief als vleesvarkenshouder belangrijk is om verbinding met de maatschappij te zoeken. Je hoeft niet per se op Facebook te gaan, maar zoek in elk geval de connectie met je directe omgeving.'

Vleesvarkenshouder Sjoerd Gerrits
Vleesvarkenshouder Sjoerd Gerrits © Kennispartner

Een goede zakelijke relatie met de vermeerderaar

Ook connectie met de vermeerderaar is belangrijk voor de vleesvarkenshouder, vindt Kasper. 'De biggenkwaliteit is immers de basis voor het neerzetten van goede resultaten', stelt hij. 'We hebben elkaar absoluut nodig', beaamt Sjoerd Gerrits. 'Wij zijn heel transparant naar onze vermeerderaar wat betreft het delen van technische resultaten en uitslagen van bloedonderzoek.'
'Als je pas wat laat horen als je ontevreden bent, ben je te laat. Als je elkaar kent, kun je samen naar verbetering zoeken.' Maar de relatie blijft ook zakelijk: 'Als het aankomt op prijsonderhandelingen, dan gaan we allebei voor de beste deal. Daarbij maken we goede afspraken voor de beste biggen en zekerheid voor de langere termijn.'

Investeren in samenwerken

Kees Janssen ziet in de praktijk gelukkig veel van die langlopende verbintenissen tussen zeugenhouder en vleesvarkenshouder. 'Daar moet je energie in steken. En ook accepteren dat het soms niet gaat zoals gepland, je werkt met levende dieren. Het is een wisselwerking, waarbij je samen investeert in de best mogelijke big en de goede resultaten daarvan.' Zijn er problemen met de biggen, dan adviseert Kees om niet direct te wisselen van vermeerderaar. 'Met andere biggen loop je waarschijnlijk tegen andere problemen aan.'

Volgens Kees zijn de vermeerderaars flexibeler geworden door de schaalvergroting in de sector. Ze kunnen zowel de Nederlandse als de exportmarkt bedienen. Als vleesvarkenshouder is de keus kleiner, ook omdat je moet kiezen voor een vermeerderaar die produceert volgens hetzelfde concept (of regulier). 'Als je er één hebt gevonden, geeft dat extra binding. Maar als één van de twee ontevreden is, is het lastiger om te switchen', vindt Kasper.

Directeur van Agra-Matic Kees Janssen
Directeur van Agra-Matic Kees Janssen © Kennispartner

Meer strategische overwegingen.

Over De Heus

  De Heus is een internationaal opererende onderneming met als kernactiviteit de productie en vermarkten van hoogwaardige diervoeders. Sinds de...

Lees verder »