Nederland+met+3%2D0+voor+in+Azi%C3%AB
Nieuws
©

Nederland met 3-0 voor in Azië

Op diverse gebieden scoort de Nederlandse varkenssector al pluspunten voor afzet op de Aziatische markt. Voedselveiligheid staat daar momenteel nog op de eerste plaats. De kwaliteit van het product wordt steeds belangrijker en ook dat heeft Nederland goed voor elkaar stelde Dé van de Riet, woordvoerder van de COV en communicatiemanager voor het platform Vlees.nl, tijdens de studieavond van P. Bos veevoeders in Lunteren. “Als we - zoals de minister graag wil met de circulaire landbouw - ook nog garanties kunnen geven op de duurzaamheid, dan staan we met 3-0 voor.”

De afzet van varkensvlees buiten Europa is erg belangrijk voor een goede prijsvorming. Onderdelen die in Europa niet goed kunnen worden afgezet, kunnen naar de Aziatische markt. “Daardoor blijven de karbonades hier betaalbaar”, hield Van de Riet de goed gevulde zaal met voornamelijk varkenshouders voor. “Een varken levert wel 180 producten op en we hebben vele markten nodig om die af te zetten.”

Trend naar groen


De markt voor varkensvlees in Europa is aan het veranderen. Er is een duidelijke trend naar minder vlees en meer groen (groenten, vegetarisch eten). Die trend begint bij de trendsetters die leven in de grote steden in de Randstad en in de grachtengordel in Amsterdam. Daar is al heel duidelijk de trend naar minder vlees en meer plantaardig ingezet. De trendvolgers nemen deze signalen langzaam over. Bij de derde groep consumenten - het grote publiek - is er nu nog niet veel van te merken.

Gezond belangrijk


Het is duidelijk dat het aspect 'gezond' steeds belangrijker wordt bij het aankopen van eten. “De consument maakt zich zorgen, terwijl ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest”, zegt de communicatiemanager. “Goed voor de gezondheid betekent voor de consument dat ze meer groen (groenten, vegetarisch) gaan eten en minder rood (vlees). Naast deze trend speelt ook gemak een belangrijke rol. Eten moet in 10 minuten op tafel staan. En het moet ook lekker zijn en ook gezelligheid is van belang.”

Goed imago


Varkensvlees heeft op zich best nog een goed imago bij de consument, blijkt uit onderzoeken. Varkensvlees is lekker, voedzaam, veilig, gezond, stoer, gezellig. En ook het imago van de boer is niet het probleem. Het is meer de manier van dieren houden en de schaalgrootte die emoties oproepen bij de consument. Daarnaast zijn er zorgen over de toekomst en het gebruik van grondstoffen, water en energie. De aandacht voor dierenwelzijn of milieu zal niet verdwijnen evenals de aandacht voor diergezondheid en de risico’s van antibioticagebruik voor de volksgezondheid.

Branding


Volgens Van de Riet is het belangrijk dat varkenshouders beter in contact komen met de consumenten die hun vlees ook eten. “Dat zal niet zozeer de afzet direct verhogen, maar wel zorgen dat we onze ‘license to produce’ behouden. Varkenshouders kunnen dat niet alleen. Ze moeten het samen met de keten oppakken. Een manier om voor een beter imago te zorgen voor varkensvlees is ‘branding’: varkensvlees voorzien van een merk. Nu ligt varkensvlees nog grotendeels anoniem in de schappen van de supermarkten. Het enige merk dat consumenten kennen is het Beter Leven Keurmerk.”

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    13° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 7°
    70 %
Meer weer