Vleesvarken+gedraagt+zich+als+auto
Blog
©

Vleesvarken gedraagt zich als auto

Het klinkt misschien raar maar een vleesvarken heeft veel overeenkomsten met een auto als het gaat om voer in vergelijking tot brandstofverbruik.

Als je zuinig wilt rijden dan is er weinig discussie over de vraag hoe je dat met een auto moet realiseren. De beste resultaten krijg je als je aan de volgende voorwaarden voldoet:


  • Het begint natuurlijk al met de keuze van de auto. Een zware auto met een relatief grote motor geeft wel comfort en rijplezier, maar de kosten per kilometer zijn veelal hoger. Een lichtgewicht auto met lage lucht- en rolweerstand met bijpassende (vaak kleine) motor moet de keuze zijn.

  • Verder is een optimaal klimaat met een mooi vlak wegdek al een goede start. Vooral lage temperaturen in de winter in combinatie met een besneeuwde of hobbelige weg laten de prestaties van de auto zomaar 10 tot 40% verslechteren.

  • Langzaam de snelheid opvoeren en zo lang mogelijk een constante snelheid aanhouden. Niet streven naar de topsnelheid. Je bent dan wel sneller op de plaats van bestemming, maar de auto heeft in een korter tijdsbestek evengoed nog kans gezien meer brandstof tot zich te nemen. In de meeste gevallen ligt de optimale gemiddelde snelheid tussen 80 en 100 km/uur terwijl de maximumsnelheid wel het dubbele is.

  • Ook het kiezen van de juiste versnelling in verband met het optimale toerental van de motor is een punt van aandacht. Lang leve het moderne rijden!

  • Oh ja, de brandstof hoeven we meestal niet te kiezen. Die is per type auto al gestandaardiseerd voorgeschreven.


Vleesvarkens met een relatief groot vreetvermogen en dito verteringsapparaat zorgen voor gemak en werkplezier. Of daarbij de voerkosten per kilogram groei ook het laagst zijn, is maar de vraag.
Ook de vleesvarkens vragen een optimaal stalklimaat met weinig weerstanden in de vorm van bijvoorbeeld ziekteverwekkers die overwonnen moeten worden. Dat kost allemaal groei bij gelijke voergift.
Schommelende voeropnames in de tijd zorgen voor minder optimale vertering. Ook de gedachte dat de hoogste voeropnames het meest efficiënt zijn, is volgens mij een misverstand. Het varken is weliswaar snel op gewicht maar het rendement van de extra grammen voeropname per dag is laag. Net als bij de auto is er sprake van de wet van de afnemende meeropbrengsten. De optimale groeisnelheid is niet altijd de maximale groei.
Efficiëntie wordt meestal niet bereikt door de voeropname te verhogen maar wel door de vertering te verbeteren. Ofwel de vraag moet niet zijn hoe je er meer brandstof in krijgt, maar de vraag moet zijn hoe je met dezelfde hoeveelheid brandstof betere prestaties krijgt.
De keuze van de juiste versnelling komt overeen met het schakelen in voersoorten. Te vroeg schakelen levert lage prestaties op en te laat schakelen is onnodig duur.

Efficiënt rijden is zo weinig mogelijk remmen. Indien je toch fors moet remmen, dan reed je daarvoor in het kader van zuinig rijden gewoon te hard!

Misschien kan een automobilist in de toekomst nog iets van een varkenshouder leren. Als elke auto per tijdseenheid dezelfde hoeveelheid brandstof krijgt, is degene die dan het hardst kan rijden de beste chauffeur. Krijgen we misschien ooit nog respect voor hardrijders.

Voor de varkenshouder geldt dat voerinhoud en voertoepassing zeer belangrijke aspecten zijn om mee bezig te zijn. Op bedrijfsniveau data verzamelen en optimaliseren, behoort tot de dagelijkse bezigheid om succesvol te zijn. Sparren met jouw specialist over welke brandstof op welk moment het beste bij jouw varken past, levert geld op.

Kasper Bekker
Accountmanager vleesvarkenshouderij bij ForFarmers

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer