Vleesprijs+consument+volgt+amper+die+van+varkens
Nieuws
©

Vleesprijs consument volgt amper die van varkens

Ongeveer 60 procent van het verse varkensvlees dat verkocht wordt aan Nederlandse consumenten verloopt via supermarkten. Bij vleeswaren is dat aandeel nog groter: 80 procent van de totale consumentenaankopen gebeurt in de supermarkt. Circa 35 procent van de binnenlandse varkensvleesafzet vindt plaats op de buitenhuishoudelijke markt zoals horeca en ziekenhuizen.

De prijsontwikkeling van het pakket varkensvlees dat de consument in de supermarkt koopt, is opvallend vlak door het jaar heen. Alleen in december ligt de gemiddelde prijs iets hoger. De retail hanteert een eigen prijsbeleid bij de verkoop van varkensvlees. Deze prijs wordt maar ten dele bepaald door de inkoopprijs. Het prijsniveau bij concurrenten, promotieacties en de rol van vlees in het totale productassortiment van supermarkten spelen ook een rol. Prijsbewegingen van industrie (producentenprijs) en boeren (af-boerderij) vertonen daarom nauwelijks samenhang met de consumentenprijs.

Voor de handel tussen de slachterijen en supermarkten worden jaarcontracten gebruikt. Daarbinnen vindt per vier weken overleg plaats over reclameacties. Afhankelijk van onder andere het weer vinden dagelijks correcties plaats op de bestelde volumes. Slachterijen geven de prijsbewegingen op hun afzetmarkt weer door aan de varkenshouders. De markten voor varkens en varkensvlees in Noordwest-Europa zijn nauw met elkaar verweven. De prijsvorming is vrij. Door de seizoenseffecten in de afzet op het niveau van de detailhandel schommelen de wekelijkse slachterij- en handelsnoteringen of opbrengsten van vleesvarkens.
Lees meer hierover op agrimatie.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer