Trotse boeren veroveren de stad

Vorige week was ik een paar dagen in Noorwegen. Het was er prachtig want de herfst is daar net even eerder dan bij ons. De bomen in allerlei prachtige kleuren van nog groen tot goudgeel. Over een paar weken wordt daar al de eerste sneeuw verwacht. Net even anders als thuis is altijd leerzaam.

Nu na de fusie van Norsvin en TOPIGS tot Topigs Norsvin hebben we mooi de kans om eens te kijken naar de verschillen. Altijd leerzaam. Wat opvalt is dat net als bij het klimaat de verschillen niet heel erg groot zijn maar het zit hem vooral in de details. De Noorse landbouw kunnen we niet vergelijken met de Nederlandse. De markt is behoorlijk afgeschermd en het zijn bijna allemaal gemengde bedrijven.

Wat in de varkenshouderij opvalt is dat er veel meer samenwerking is in de markt tussen de verschillende schakels. Denk aan voer, fokkerij, boer, slachterij en retail. Er is veel verwevenheid tussen al deze bedrijven en de politiek. Dit is ook nodig omdat het een min of meer gesloten markt is. Het systeem zit zo in elkaar dat de markt redelijk vraaggestuurd is. De boeren hebben er zelf ook alle belang bij om de totale productie af te stemmen op de vraag. Bij overaanbod keldert ook daar de prijs.

Wat verder opvalt is hun relatie met de consument. Als je wilt dat de consument Noors varkensvlees eet moet je natuurlijk wel kunnen uitleggen waarom dat Noorse varkensvlees zo goed is. Iedereen in de keten is daar mee bezig en straalt trots uit. Toen ik een van de Noorse medewerkers vroeg naar de verschillen tussen Noorwegen en Nederland kreeg ik als antwoord. In Nederland is het not done om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Hoe kun je nu uitleggen dat je goed en trots bent als je, je hoofd niet boven het maaiveld uit wilt steken. In Noorwegen steken de boeren en hun organisaties duidelijk hun hoofd boven het maaiveld uit. Als voorbeeld werd genoemd dat coöperaties trots vertellen dat hun eigenaren boeren zijn.

Als je er op let wordt dat overal duidelijk. De reclame en marketing uitingen zijn heel erg op sfeer en imago gericht, op mens en dier en vooral niet technisch. Op het kantoor hangen foto’s van vooral mensen die trots uitstralen naast andere thema’s zoals professionaliteit, innovatie en duurzaamheid. Ik zie dat ook terug in bijvoorbeeld jaarverslagen en andere uitingen van bedrijven zoals voerfabrieken en slachterijen. Heel duidelijk komt dit tot uiting in een commercial die uitgezonden is op de Noorse TV en daar zelfs een prijs voor beste commercial heeft gewonnen. Het is van Felleskjøpet een voerfirma die ook een soort boerenbond/welkoopwinkels. Klik hier om het filmpje te bekijken.
Ik ben benieuwd welk bedrijf in Nederland zo duidelijk laat zien dat het trots is op zijn boeren eigenaren.

John lorist
Voorzitter Coöperatie Pigture Group
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer