Jumbo: ‘Het vleesschap is heel dynamisch’

Aan een aanpassing van het vleesschap gaan heel wat onderzoeken en discussies vooraf. Volgens Corrie Meijer, Senior Categorie Manager Vlees is het vooral weten wat je klant wil en altijd beter willen zijn dan je concurrent.
De indeling van het vleesschap in een supermarkt kan er over een half jaar heel anders uitzien dan nu. “Het vleesschap is heel dynamisch. Als gevolg van de economische situatie zie je nu bijvoorbeeld dat er meer kippen- en varkensvlees wordt verkocht en dat het aandeel rundvlees daalt. Dat kan door externe omstandigheden ook zo weer veranderen.”

Wat merkt de klant het eerst?
“Dat de indeling van de aanlooproute naar de vleesafdeling verandert. Producten die vol in de belangstelling staan liggen prominent in de aanlooproute. Verkoopcijfers zijn voor ons belangrijke graadmeters. Maar we moeten ook marktontwikkelingen continu in de gaten houden.”
Het valt op dat biologische producten tussen de rest van het assortiment ligt.
“Dat betekent dat het biologisch assortiment gemeengoed is. Door het nu te mengen met de rest van het assortiment heeft de consument optimale keuze. Toen biologisch vlees in opkomst was, lag het wel allemaal bij elkaar. Omdat het nieuw was. In sommige filialen verkopen we nu kleine verpakte porties. Tot dit een standaard assortiment is, leggen we deze verpakkingen ook bij elkaar.”

Zijn kleinere porties een trend?
“We zien dat consumenten kritischer worden en bewuster vlees eten. Dat betekent dat ze wel eens een dagje overslaan en kleinere porties kopen. We verkopen nu bijvoorbeeld ook gehakt in porties van 150 gram. Maar ook in plaatsen waar bijvoorbeeld veel ouderen of studenten wonen verkopen we éénstuksverpakking, dus één slavink of één karbonade op een schaaltje.
Veranderingen in het schap zijn vast geen spontane ingevingen
“Nee, daar gaat veel klantenonderzoek aan vooraf. Een grote aanpassing krijgt dan eerst ook nog een proeffase van 6-8 weken in testwinkels. Pas na een grondige analyse van resultaten voeren we iets landelijk in, gepaard met uitgebreide communicatie.”

Daar heeft een individuele winkel niet zoveel over te zeggen?
“Dat wordt centraal aangestuurd door de specialisten op het hoofdkantoor. De marges zijn klein, dus moeten strak kiezen voor wat het rendeert. We willen bovendien dat onze klanten zich in iedere Jumbo herkennen of ze nu in Terneuzen of op Texel zijn. We wisselen ook maar twee keer per jaar, voor de zomer en voor de winter. Consumenten houden er niet van als er te vaak gewisseld wordt.”

Welke rol heeft de slager nog in de winkel?
“De slager hoeft zich geen zorgen te maken over de indeling van het vleesschap. Zo heeft hij de hele dag de tijd om onze klanten tot fan te maken. Onze verspleinen hebben een cockpit, de thuishaven van de slager. De klant weet dat hij de slager daar kan vinden, zichtbaar en bereikbaar.”

Is het vleesschap in de Jumbo-supermarkten overal gelijk?
“Voor 80 procent wel. Voor 15 procent zijn er regionale verschillen. In het noorden is gehakt bijvoorbeeld heel populair, in het zuiden geldt dat voor rundvlees. Die producten krijgen in die regio’s dus meer meer verkoopmeter. Er zijn ook verschillen in eetcultuur tussen stad en platteland. Daar speel je ook op in. En dan houdt je nog 2 procent lokale verschillen over die kunnen samenhangen met de specifieke opbouw van het lokale publiek.”

Wat is de gang van zaken rond acties?
“Jumbo houdt geen acties. Bij ons betaalt de klant iedere dag de laagste prijs, acties passen dus niet in onze formule.”
Dat betekent dus ook dat u de concurrentie goed in de gaten houdt.
“Er zijn dagelijks prijsmeters op pad, die de prijzen in andere supermarkten controleren. Dat zijn we aan de formule en dus aan onze klanten verplicht. Maar we zijn hierin niet uniek. Andere supermarkten kijken ook bij ons.”

Geen acties, dat bespaart ook geld?
“Ons reclamebudget is inderdaad relatief laag. Dat geld komt ten goede aan onze klanten en aan de opleiding van onze medewerkers. Dat past ook helemaal in de filosofie van het familiebedrijf Jumbo. Altijd zorgen voor je klant en vers is vers. Bij ons vind je dus ook geen producten die tegen de uiterste verkoopdatum aanzitten.”

In hoeverre passen concepten in de filosofie van Jumbo, of een Buy Dutch actie?
“Dat laatste alleen wanneer alle retailers meedoen. Voor concepten is ruimte. Jumbo wi het hele assortiment aanbieden. We moeten rekening houden met wat de consument wil. En dat is nu en in de toekomst meer en meer aandacht voor mens, die en milieu.”

Hoe communiceert u dat met de consument?
“We gebruiken daarvoor ons huisblad Hallo Jumbo en een speciale vleesfolder: Daarom koop ik vlees bij Jumbo. We laten geen beelden zien vanuit de stal. Daar zit de consument niet op te wachten.”

Lees ook:

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 9°
    65 %
Meer weer