Prijsverschil delen kan duizenden euro's schelen

Kleinere zeugenhouders beuren te weinig voor hun biggen, terwijl grote vleesvarkenshouders voor hun biggen juist de hoofprijs betalen. Dat kan anders, vindt Exitus Advies. Wanneer twee zeugenhouders en een vleesvarkenshouder het prijsverschil delen kan dat beide partijen tienduizenden euro’s schelen. Bekijk hier het rekenvoorbeeld. In Varkens 12 (2012) leest u meer over deze vorm van samenwerken. Andere sectordeskundigen reageren niet allemaal even enthousiast.


Henk van Kuyk, Sectorhoofd Varkens De Heus Voeders:
“Het initiatief verdient een kans. Op papier is het plan logisch. In de praktijk vergt dit een goede structurele samenwerking tussen de verschillende belanghebbende partijen. De varkenshouders dienen bij elkaar te passen. Dit zou wel eens de grootste struikelblok kunnen zijn. Het vraagt om partners, die in het belang van de samenwerkende varkenshouders, hun grenzen van het ondernemerschap willen verleggen. De Heus wil altijd meewerken aan het opzetten en aanbrengen van structuur in de keten van varkenshouders die het rendement van zeugenhouders en vleesvarkenshouders verder kan verbeteren. Dat hebben we bijvoorbeeld ook gedaan bij de invoering van de RisicoDemper.”


Ad Kemps, Coppens diervoeding:
“De rekenkundige uitkomst van het verhaal klopt, maar dit is niet iedereen gegeven. Je moet allianties bouwen tussen mensen en dat kost tijd. Er moet onderling vertrouwen zijn, daarbij helpt een financieel voordeel zeker. Mijn ervaring is wel dat hoe groter de groep wordt hoe moeilijker het is om iets gaande te houden. Een samenwerking opzetten gaat nog wel, maar een samenwerking over meerdere jaren goed laten verlopen is een andere zaak. Daarom gebeurt het ook zo weinig. Ik zie de laatste tijd meer en meer dat grote vleesvarkenshouders op zoek zijn naar een zeugenbedrijf dat ze kunnen kopen of huren. Op die manier willen ze meer grip krijgen op een goede en constante stroom van goede en gezonde biggen.”


Wyno Zwanenburg, voorzitter NVV:
“Het is een voor de hand liggende samenwerking. Een dergelijke koppeling werd vroeger tot stand gebracht door een handelaar, maar blijkbaar gebeurt dit niet of onvoldoende. De kunst zal zijn om dergelijke gelijkgestemde partijen met elkaar in contact te brengen. Ik ben heel praktisch en simpel: varkenshouders gebruik je bestaande netwerk/zakenpartners en leg hen deze concrete vraag voor. Realiseer wel dat partners elkaar het behaalde voordeel moet blijven gunnen. Dat zal, naast de afstemming en match rond bijvoorbeeld genetica en diergezondheid, de grootste uitdaging zijn.”


Erik van der Hijden, FarmAdvies:
“Dit plan is niet logisch en gaat niet ver genoeg. Hier ligt voor handelaren een kans. Het is heel lastig om van twee zeugenhouders een gelijke kwaliteitsbig in te kopen. De 1-op-1 koppeling tussen beide biedt meer kansen. Een voordeel van € 2,90 per big is ook niet veel. Iedere vleesvarkenshouder vraagt zich direct af: als ik maar wat met die big kan. Deze € 2,90 is nu gelijk aan 0,1 voederconversie. Dus goedkoop kan ook snel duurkoop worden. In deze opzet is er vaak onvoldoende hetzelfde belang, er blijft te veel discussie over biggenprijs, kwaliteit, transparantie, voer, entingen enz. Als het goed gaat vind iedereen samenwerken leuk. Het is nu eenmaal makkelijker om winst te verdelen dan verlies. Ik wil niemand ontmoedigen om te gaan samen maar gaan dan echt samenwerken en heb het dan dus niet alleen over de prijs en kwaliteit van de big.”
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    13° / 11°
    80 %
  • Zaterdag
    17° / 6°
    20 %
  • Zondag
    18° / 10°
    65 %
Meer weer