Jaarvergadering Pigture Group: Si, si. Ja, ja

Ik zit rustig in de tuin voor mijn Friese boerderij de krant te lezen. Stopt er een meneer die hevig gebarend onverstaanbaar begint te brabbelen en hij wijst maar naar de nok van onze boerderij. Ik probeer in het Engels tegen hem te praten. Volgens mij herhaalt hij weer hetzelfde met zo mogelijk nog meer emotie. Ik denk dat het een Italiaan is.


Ik probeer het eens in mijn beste Duits. Ongeveer hetzelfde effect. Ik begrijp dat hij het heeft over het Uilenbord bij de nok, maar maak ondertussen een beetje een hopeloze indruk. Een tweede toerist fietst langs en stopt belangstellend voor dit opgewonden standje. Hij biedt uitkomst want hij spreekt Italiaans en Duits.


De opgewonden Italiaan blijkt inderdaad flink onder de indruk van het Uilenbord. Met behulp van onze Duitse tolk komen we tot een gesprek. De Italiaan denkt dat het een kunstwerk is en vindt het wel jammer dat al die kunstwerken boven op die boerderijen zoveel op elkaar lijken. Ik leg hem uit dat in iedere streek het Uilenbord zijn eigen kenmerken heeft en dat de verschillen in kleine nuances zitten. De Harp in de makelaar, de rode sjerp om de nek van de zwanen.


Mijn Italiaanse (bijna, ondertussen) vriend gaat helemaal anders kijken en heeft heel veel vragen. Bij een pot Duits bier kan ik er veel beantwoorden. Over sommige vragen heb ik nog nooit nagedacht en die kan ik daarom niet beantwoorden. Daar kunnen we dan weer hard omlachen. Ondertussen gaan we als vrienden met elkaar om. Slaan elkaar op de schouder, lachen veel en brabbelen wat in elkaars taal. Si, si. Ja, ja.


Terwijl ze mij met mijn krant achterlaten, bedenk ik dat deze anekdote veel overeenkomsten heeft met de discussies tussen varkenshouders en hun omgeving. Ze spreken elkaars taal niet, begrijpen elkaars argumenten niet en halen feiten en emoties door elkaar.


Op onze algemene vergadering van 6 juni proberen we daar meer helderheid over te krijgen. Gé Backus van de afdeling consumentenonderzoek van het LEI heeft een interessant onderzoek gedaan naar wat de consument nu eigenlijk wil en hoe hij denkt over de varkenshouderij en varkensvlees. Vaak worden we gevraagd en ongevraagd met allerlei emoties, opinies en bijna feiten bestookt. Hetgeen Gé Backus vertelt, is gebaseerd op gedegen onderzoek.


Wat zal dit de komende jaren voor de varkenshouderij betekenen en hoe kun je daar als varkenshouder het beste op inspelen? Ik kijk erg uit naar deze avond.


John Lorist
Voorzitter coöperatie Pigture Group
 


Meer informatie over de Jaarbijeenkomst en hoe u zich aan kunt melden >>>

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer