Driekwart maatwerktransporten mest voldoet niet aan regels
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) meldt dat 76 procent van zestig gecontroleerde maatwerktransporten zonder GR/gps van dierlijke mest niet aan de geldende voorwaarden voor maatwerkvervoer voldoet. De autoriteit benadrukt dat verbetering noodzakelijk is, anders kan de huidige uitzondering voor maatwerkvervoer opnieuw ter discussie komen.
De gecontroleerde transporten vonden plaats in augustus en september, maanden waarin ongeveer 11.000 maatwerktransporten werden uitgevoerd. Het gaat hierbij om vervoer over korte afstanden, bijvoorbeeld tussen de leverancier en afnemer of naar percelen in eigen gebruik in grensregio's. Ook deze mesttransporten moeten altijd vooraf volledig worden gemeld.
Volgens de NVWA biedt maatwerkvervoer ondernemers extra flexibiliteit. Zij besparen kosten van een intermediair en hoeven geen GR-apparatuur te gebruiken tijdens het transport. Ook het nemen van monsters en wegen met een geijkt weegwerktuig zijn niet verplicht. 'Die ruimte is echter geen vanzelfsprekendheid. Het is een uitzondering op het reguliere standaard mestvervoer en kan alleen blijven bestaan als vooraf duidelijk is wat wanneer en naar wie wordt vervoerd', stelt de NVWA.
Realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffe
Tijdens de controle werd onderzocht of de uitvoering overeenkomt met de meldingen in het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM). Uit de bevindingen blijkt dat bij een aantal transporten geen mest naar een andere afnemer is vervoerd of dat het transport pas achteraf werd gemeld, soms maanden later. Ook werden onjuiste kentekens geregistreerd.
Wanneer een transport pas achteraf wordt geregistreerd, betekent dit dat op het moment van vervoer geen gebruik werd gemaakt van het rVDM. Bij constatering hiervan kan de NVWA een boete van 1.500 euro opleggen. In de laatste weken van 2025 worden nogmaals maatwerktransporten gecontroleerd.
'Blijft verbetering uit bij de maatwerktransporten, dan wordt de uitzondering heroverwogen. De regeling voor maatwerkvervoer zonder GR/gps steunt op vertrouwen, transparantie en correcte registratie. Alleen als de meldingen tijdig en juist worden gedaan, blijft het systeem controleerbaar', aldus de NVWA.
Bekijk meer over:
Lees ook
Meest gelezen
Blogs


