%27Marktkansen+voor+varkenshouders+liggen+buiten+Europa%27
Nieuws
© Twan Wiermans

'Marktkansen voor varkenshouders liggen buiten Europa'

De wereldwijde consumptie van varkensvlees groeit tot 2034 met bijna 5 procent, voorspelt wereldvoedselorganisatie FAO. Voor varkenshouders betekent dit dat de marktkansen vooral buiten Europa liggen, met name in Afrika en Latijns-Amerika. In Europa zet de dalende lijn in consumptie juist verder door.

De stijging is volgens FAO vooral toe te schrijven aan economische groei en toenemende koopkracht in opkomende economieën. Daarnaast zorgen verstedelijking en beter georganiseerde distributie voor meer toegang tot vleesproducten. Dat vergroot het afzetpotentieel in regio’s waar de consumptie nog relatief laag ligt.

In Europa wordt het beeld echter bepaald door krimp. De Agricultural Market Information Society (AMIS), een platform binnen FAO, wijst op veranderende eetgewoonten, het groeiende bewustzijn rond duurzaamheid en de impact van dierenwelzijnsdebatten. Dit drukt de binnenlandse vraag.

Voor de Europese varkenshouderij ligt de uitdaging dus niet alleen in het optimaliseren van productie en verduurzaming, maar ook in het slim inspelen op internationale markten waar de vraag juist groeit.

Bekijk meer over:

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    6° / 0°
    40 %
  • Vrijdag
    4° / -2°
    20 %
  • Zaterdag
    4° / -2°
    20 %
Meer weer