Verdubbeling+Europese+subsidie+voor+vleescampagnes
Nieuws
© Twan Wiermans

Verdubbeling Europese subsidie voor vleescampagnes

De Europese Unie heeft in 2023 bijna 143 miljoen euro uitgegeven aan campagnes die voedsel promoten. 45,6 miljoen euro was bestemd voor reclamecampagnes voor vlees en zuivel. Aan vleescampagnes werd 28,6 miljoen euro subsidie betaald, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Actiegroep Dier&Recht analyseerde de subsidiebedragen die de Europese Commissie uitkeerde voor de promotie van consumptie van vlees, zuivel en eieren. Dier&recht noemt het 'absurd' dat er 'wéér miljoenen euro's belastinggeld worden verspild aan reclames voor vlees en zuivel. Deze reclamesubsidies gaan lijnrecht in tegen de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie en leiden tot meer dierenleed. De subsidies zouden moeten stoppen, niet stijgen'.

De organisatie wil dat er alleen nog subsidie wordt gegeven voor reclamecampagnes voor plantaardige producten. In 2023 werd hieraan 68,3 miljoen euro Europees geld gespendeerd en in 2022 73,1 miljoen euro.

Geen promotiegeld naar eieren

Voor zuivelreclames daalden de Europese uitgaven in 2023 wel, van bijna 20 miljoen naar bijna 17 miljoen euro. Voor de promotie van eieren is in 2023 geen Europese subsidie uitgegeven.
Tussen de toegekende aanvragen voor subsidie zitten geen Nederlandse campagnes, of campagnes die betrekking hebben op Nederland.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Dinsdag
    12° / 0°
    5 %
  • Woensdag
    12° / 1°
    10 %
  • Donderdag
    10° / 7°
    10 %
Meer weer