Vleesaanbiedingen+tabee+bij+supermarktketen+Jumbo
Nieuws
© Twan Wiermans

Vleesaanbiedingen tabee bij supermarktketen Jumbo

Supermarktketen Jumbo stopt vanaf eind mei met vleesaanbiedingen in al zijn winkels en online in Nederland. Dat heeft de directie vrijdag bekendgemaakt. De supermarktketen heeft als doel om in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40 procent dierlijk.

In 2025 wil Jumbo dat de verhouding tussen dierlijk en plantaardig verkocht eiwit al op 50/50 ligt. Dit sluit aan bij een advies van de Gezondheidsraad. Dierenbeschermingsorganisatie Wakker Dier, die Jumbo in reclames de laatste periode regelmatig onder vuur nam, spreekt van een 'fenomenale stunt' van de supermarktketen nu het bedrijf geen 'vleesstunts' meer gaat doen. 'Jumbo is de eerste supermarkt die deze ingrijpende stap zet. We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont', meldt de organisatie.

Volgens de supermarktketen past de stap niet alleen bij het streven om in verhouding meer plantaardige eiwitten te gaan verkopen, maar ook in de strategie om altijd lage prijzen te hanteren voor zijn klanten. Als je altijd goedkoop bent, hoef je ook geen aanbiedingen te doen, is de filosofie van het bedrijf. Concreet betekent het besluit dat tijdelijke prijspromoties, van/voor-aanbiedingen van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip vanaf week 22 bij Jumbo verleden tijd zijn.

Vleespromoties

'Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding', stelt CEO Ton van Veen van Jumbo. 'We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over één nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitiedoel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.'

Jumbo wil tegelijkertijd inzetten op 'verdere verduurzaming van de vleesketen met onze ketenpartners', meldt de CEO. Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. De organisatie roept andere supermarktketens op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer