Verbinden in Duitsland leert ons over Nederland

Ik ben op de terugweg van Berlijn naar huis. In het vliegtuig hang ik letterlijk boven de wereld. In Berlijn was het Topigs Norsvin World Pork Event en in Hannover Eurotier. Een mooie combi. We leven toch in een mooie wereld. Het is zo makkelijk om te reizen. Per auto, vliegtuig en trein kun je in een paar dagen heel veel zien. Daarnaast kun je met de rest van de wereld in contact blijven via mail, internet, telefoon enzovoort.

Op Eurotier trof ik naast veel Nederlandse en Duitse collega’s, collega’s van over de hele wereld. De Topigs Norsvin stand is bij uitstek een mooie ontmoetingsplaats voor al die varkenshouders. Op een gegeven moment zit ik aan tafel met mensen uit drie verschillende continenten, allemaal met passie voor varkens. Even later zit ik bij onze Duitse stalinrichter aan tafel met varkenshouders uit de buurt, ook allemaal met passie voor varkens. Toch lijken het wel twee verschillende werelden.

Op het World Pork Event waren niet alleen de gasten maar ook de sprekers van verschillende continenten. Eén van de sprekersvertegenwoordigde een Amerikaans familiebedrijf dat in 1974 met 2 opfokzeugjes begonnen was. Nu hebben ze 175.000 zeugen met bijbehorende vleesvarkens en integreren ze verder in de keten met een slachterij en vleesmerken. Een indrukwekkend voorbeeld van de American dream.

Het thema beren stond eveneens op de agenda. Er zijn hardnekkige misverstanden over berenvlees. Er is veel feitenmateriaal beschikbaar die de weerstand tegen berenvlees zouden moeten weerleggen. Het blijkt moeilijk mensen daarmee te overtuigen. Bij retailers lukt dit juist weer opmerkelijk goed.

Het viel mij op dat er veel over vleeskwaliteit en smaak werd gesproken. Er komt steeds meer besef dat de kwaliteit van varkensvlees voor de consument erg goed moet zijn, wil een consument het blijven kopen. Daarvoor is meer nodig dan alleen een efficiënte productie met een lage kostprijs. Voor een goede kwaliteit vlees is het nodig dat alle schakels in de keten de goede dingen doen. Daarnaast hebben alle stakeholders een mening over het houden en verwerken van dieren. Die mening is weer belangrijk voor de beleving die ze bij het product hebben.

Het gaat steeds meer over verbinden. Verbinden van de schakels in de keten om tot een mooi kwaliteitsproduct te komen. Verbinden van de stakeholders met de hele varkensvleesketen om ook de juiste beleving en gevoel bij het product te krijgen. Of dit nou binnen één bedrijf gebeurt of in een samenwerking met meerdere bedrijven, belangrijk is dat het proces op kwaliteit gericht is. Daarvoor is nodig: Vakmanschap, goede infrastructuur, communicatie en een gemeenschappelijk doel. De hele wereld komt kijken naar ons vakmanschap en onze infrastructuur, daar hebben we voorsprong. Hier en daar worden al nieuwe bruggen geslagen naar een gemeenschappelijk doel en wordt beter gecommuniceerd. Wordt dat onze nieuwe voorsprong? Dat zou toch mooi zijn. We moeten dan niet afwachten, maar allemaal ons steentje bijdragen. Wat is uw bijdrage aan het Nederlandse kwaliteitsvarken?

John Lorist
Voorzitter coöperatie Pigture Group

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer