Plus claimt margeverlies bij leveranciers

Supermarktketen Plus wil het margeverlies door de supermarktoorlog verhalen op leveranciers. Dat valt op te maken uit een brief die het supermarktbedrijf heeft gestuurd aan een aantal leveranciers. Dat meldt de NOS.
Albert Heijn ontketende twee weken geleden een prijzenslag door de prijzen van een aantal A-merkproducten te verlagen.

Gedragscode
Plus schrijft genoodzaakt te zijn "het opgetreden margeverlies bij u in rekening te brengen." Binnen veertien dagen moeten de aangeschreven leveranciers een door Plus berekend bedrag hebben overgemaakt.

Philip den Ouden, directeur van de branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten, zegt in een reactie tegen de NOS dat Plus niet het enige supermarktbedrijf is dat de kosten van de prijzenoorlog op de leveranciers probeert af te wentelen. Welke andere bedrijven dit zijn, kon hij nog niet zeggen.

Den Ouden noemt het "vreemd dat supermarkten de consequenties van hun eigen concurrentie zo makkelijk bij anderen neerleggen." Daarbij vraagt hij zich af of de supermarkten de nieuwe gedragscode niet overtreden.
Plus heeft samen met andere supermarktbedrijven deze maand nog een Gedragscode Handelspraktijken ondertekend in Brussel. Daarin is afgesproken geen eenzijdige kortingen aan leveranciers op te leggen.

Vorig jaar ontstond veel commotie nadat Albert Heijn en Jumbo kortingen hadden opgelegd aan hun leveranciers.
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer