AH ziet af van korting

Albert Heijn schort voorlopig de korting van twee procent op bij leveranciers die zeggen dat ze erdoor in de problemen komen. Dat meldt de NOS.


Maandag kondigde de supermarktketen aan dat het eenzijdig de betalingen aan de leveranciers verlaagt met twee procent. Een stortvloed van kritek uit de agrarische sector was het gevolg. Boeren zijn bang dat de korting rechtstreeks op hun bord terecht komt.


Gisteravond voerde de Youth Food Movement een publieksvriendelijke actie in een filiaal van AH in Amsterdam. Door kortingsstickers te plakken op producten wezen zij de consument erop dat het mogelijk is eenzijdig korting af te dwingen. Via social media kreeg de actie in korte tijd zeer veel sympathie. Vanmiddag protesteerden ongeveer 30 varkenshouders op initiatief van de NVV bij het hoofdkantoor van AH in Zaandam.


Albert Heijn wil nu in gesprek met leveranciers die hun prijzen niet kunnen verlagen. Daarna neemt de supermarkt een besluit over de regeling. LTO-voorzitter Albert Jan Maat zei eerder dat de kortingseis van AH getuigt van "een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi". Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten, moet nader worden bestudeerd door de NMa, vindt Maat.


Volgens de NOS is de kortingsactie is voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit geen aanleiding om opnieuw onderzoek te doen naar de supermarktketen. Bij de overname van C1000 door Albert Heijn oordeelde de NMA dat de supermarktketen niet te dominant werd op de Nederlandse markt. Volgens de NMA is er vooralsnog geen reden om daaraan te twijfelen.


 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer