Autofabrikant of Varkensboer?

Gisteren bezocht ik een aantal autodealers, op zoek naar een nieuwe koets. Een merkwaardige ervaring.

Eenmaal binnen wordt mij verteld dat er niemand vrij was om mij te helpen. Vervolgens moet ik minimaal een kwartier wachten. Deze tijd gebruik ik om een aantal exemplaren in de showroom te bekijken. Best leuk eigenlijk, dit live auto’s beleven. Even voelen aan zo’n mooi glimmende bolide. Even er in zitten, beetje met de knopjes spelen. Ruikt allemaal een beetje naar plastic. En daar is dan eindelijk de verkoper.

Niks auto’s kijken. Eerst naar het kantoor. Als je aangeeft wat je ongeveer zoekt, gaan ze met de computer aan de slag. En dan lijken ze totaal niet meer in mij geïnteresseerd, maar zijn ze vooral druk met hun PC. Daar rollen dan een paar printjes uit over hoe mijn toekomstige koets er uitziet en wat voor accessoires in “de hut” zitten. Dat had ik thuis ook al van internet geplukt.

Dan volgt het klagen over internet, dat het de handel veel te transparant maakt en dat er daardoor niks meer te verdienen is. Vervolgens kloppen ze de gegevens van de in te ruilen koets in en rolt de prijs eruit. Ze maken er zelf dus ook gebruik van!! Uiteindelijk nog even snel naar de geschikte exemplaren kijken. Tja waar moet je dan nog naar kijken. In je hoofd ben je al aan het onderhandelen over de prijs. Maar ja veel ruimte is er niet. Wat voegt deze dealer nog toe, behalve zijn klagen?

Ondertussen dwalen mijn gedachten vaak af naar de varkenshouderij. Daar hoor ik ook kreten als: “transparantie is de doodsteek voor de handel” en “als alles transparant is, valt er niks meer te verdienen”. Te verdienen voor wie?, vraag ik me dan af. Als je niks meer te verdienen hebt, voeg je dan nog wel wat toe? Aan de andere kant: varkensboeren die bij elkaar zijn willen transparantie, maar individueel aan de keukentafel willen we een beter prijs dan de buurman. Waarom eigenlijk? Vandaag lees ik in de krant dat de ANWB auto’s wil gaan verkopen. In één klap de dealers weg?

Als de kwaliteit van biggen en varkens geborgd en gespecificeerd is, wordt het behoorlijk transparant. Dit is noodzakelijk om de keten te optimaliseren. De individuele schakels in de keten zijn in Nederland heel goed georganiseerd. De samenwerking tussen de schakels is maar heel matig. Zeker als je dit vergelijkt met hoe integraties in andere landen dit doen. Toch zie ik LTO of NVV nog geen biggen en varkens verkopen. Hoewel, de NVV publiceert al een eigen prijs en prijzenonderzoek. Als we de keten echt willen optimaliseren en verduurzamen, moeten we dan niet de kosten die de boer maakt voor duurzame productie door berekenen in het eindproduct?

De vraag is eigenlijk wie bepaalt de prijs? De dealer of de fabrikant? De consument in ieder geval niet, heb ik gisteren gemerkt.

John Lorist
Voorzitter coöperatie Pigture Group

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    13° / 11°
    80 %
  • Zaterdag
    17° / 6°
    20 %
  • Zondag
    18° / 10°
    65 %
Meer weer