Knorr

Sander VerwoerdPhilips, Braun, Heineken en McDonalds hebben elk een bijzondere relatie met een ander bedrijf of, zoals Philips, met heel veel bedrijven. Ze doen allemaal aan co-branding ofwel merkensamenwerking. Weet u de bijbehorende merken, als ik de producten noem? Senseo, Elektrische tandenborstel, Beertender en McFlurry.

Het idee achter deze co-branding? Het beste van twee werelden samenbrengen. Want samen sta je sterker. Iets voor de varkenshouderij? Ik denk het wel.

Op kleinere schaal zie je het al wel terug: varkenshouders die met de lokale horeca een menu samenstellen; samenwerken met de slager in het dorp. Maar is er geen mogelijkheid om het grootser aan te pakken?

Beemster Kaas ziet varkensvlees misschien als boterhamconcurrent, maar passen kaas en vlees niet mooi naast elkaar in het kookprogramma dat zij sponsoren? Branding op het fornuis! Vraag je eens ‘outside-the-box’ af met wie je wat kunt oppakken, op het gebied van vlees, mest, gebouwen, noem het maar op…

Ik ben voor één van de meest voor de hand liggende mogelijkheden eens gaan kijken bij Honig, Knorr en Maggi. Producenten van eenvoudig-te-bereiden-maaltijden. En wat valt dan op? Kip, rund en gehakt winnen het als benodigd ingrediënt ruimschoots van varkensvlees. Van de drie genoemde merken is Maggi relatief het beste bezig met haar dagschotels, Hollandse pannetjes en braadstomen met karbonaadjes. Daar moet de sector toch veel meer uit kunnen halen?

En zeg nu zelf, met welke producent anders dan Knorr, kan de varkenssector het beste iets op gaan pakken? Niet elk initiatief zal succesvol zijn. Volgens mij haalt 95 van de 100 productontwikkelingen de eindstreep niet. En vervolgens is 50% van de producten die het schap wel halen, na een halfjaar alweer verdwenen. Maar je kunt het ook anders zien: al die ideeën en innovaties hebben ons wel verder gebracht. Ook de producten die het uiteindelijk niet halen, dragen bij aan onze verrijking.

En bedenk wat voor verrassende uitkomsten co-branding kan brengen. De Senseo is -verafschuwd of niet- al jaren één van dé typische apparaten in het Nederlandse huishouden. Op menig badkamermeubel is de Braun tandenborstel te vinden en wat kleinschaliger: in de finale van de Smaak van Nederland staat het resultaat van de samenwerking tussen een kweker en een ijssalon: paprika-ijs!

Wat dat betreft is Knorr eigenlijk een hele veilige keuze… Dus wie komt er met een verrassende partner in 2012?

Sander Verwoerd
Redacteur Varkens

P.S.
Voor de volledigheid nog even de samenwerkingsverbanden:

  • Senseo - Philips met Douwe Egberts;
  • Tandenborstel – Braun met Oral-B;
  • Beertender - Heineken met Krups (na een mislukte poging met Philips);
  • McFlurry – McDonalds met Nestlé (kitkat, rolo, smarties).

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    13° / 11°
    80 %
  • Zaterdag
    17° / 6°
    20 %
  • Zondag
    18° / 10°
    65 %
Meer weer