%27De+burger+preventief+behandelen%27
Blog
© Jos Thelosen

'De burger preventief behandelen'

De burger preventief behandelen, ik denk dat het nodig is. En nee, dan heb ik het niet over medicijnen of vaccinaties. Ik heb het over kennis. Verschijnen bij u ook regelmatig advertenties en reclames met daarin een negatieve uiting over de sector?

Net kwam er nog een advertentie van Wakker Dier op mijn scherm: 'Een moedervarken hoort niet thuis in een kooi.' Geen goede pr voor de sector. Ook op sociale media zie ik helaas regelmatig negatieve berichten over de sector voorbijkomen, soms zelfs vol met onwaarheden.

Voorkomen kunnen we zulke berichten niet, maar de impact die ze hebben kunnen we wel verkleinen. Vaak wordt door boeren en betrokkenen gereageerd op deze onwaarheden en wordt geprobeerd het tegendeel te bewijzen. Ik vraag me echter af of dit de juiste manier is. Is het niet veel logischer om de oorzaak aan te pakken in plaats van het probleem? Is dit niet een probleem dat we 'preventief moeten behandelen'?

De makers van zulke berichten zijn vaak tegenstanders van de sector die anderen willen overtuigen om ook hun rug naar de sector te keren. Deze groep mensen is zo overtuigd van de eigen mening en denkwijze dat ze heel moeilijk over te halen is om voorstander van de sector te worden. Dat zal in 99 procent van de gevallen niet gebeuren. Op die groep moeten we ons als sector dan ook niet focussen. De groep mensen waar we ons wel op moeten richten, is de onwetende burger. Deze heeft weinig tot geen kennis over de sector en heeft hierdoor meestal geen, en dus een neutrale, mening. Die mening kan dus nog alle kanten opgaan.

De grote vraag is natuurlijk hoe je een neutrale mening omzet in een positieve. Eigenlijk is dat heel simpel: de onbekende burger bekend laten worden met de sector. Onbekend maakt onbemind, dus bekend maakt bemind. Aan deze groep mensen moeten we laten zien wat we doen, hoe we dat doen en bovenal waarom we dat doen.

Als varkenshouder kunt u daar een bijdrage aan leveren door regelmatig een bericht op sociale media te delen waarin u iets over uw werk en leven als varkenshouder vertelt. Speel in op maatschappelijke kwesties of peil eens over welke onderwerpen de burger meer wil weten. Beschrijf de informatie luchtig en in jip-en-janneketaal. Deel de informatie bijvoorbeeld in lokale Facebookgroepen of plaats eens een keer iets in een lokaal huis-aan-huisblad. Werk hierbij ook samen met andere varkenshouders. Deel elkaars berichten voor een zo groot mogelijk bereik.

Wees niet bang om het gesprek aan te gaan. De burger staat daarvoor open. Laten we met zijn allen de burger 'preventief behandelen' door kennis te delen die wel klopt. Samen zorgen we voor een goede pr voor de sector!

Quinten van Ooijen
Eigenaar van Buitengewoon Content

Bekijk meer over:

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer