Consumentenprijs+varkensvlees+stijgt+verder
Nieuws
© Twan Wiermans

Consumentenprijs varkensvlees stijgt verder

De consumentenprijs van varkensvlees steeg in mei tot 131 punten, daarbij is jaar 2015 gelijk aan 100 punten. Een stijging van 9 procent ten opzichte van maart. Vanaf maart stegen ook de industrieprijs en af-boerderijprijs sterk. Aan die stijging is een eind gekomen. De industrieprijs en af-boerderijprijs daalden in mei weer 5 procent.

De consumentenprijs (CPI) vertoont sinds 2019 een stijgende trend die ook in de maanden april en mei van 2022 werd doorgezet. De vraag naar varkensvlees vanuit China nam in 2019 sterk toe, waardoor het risico op krappe aanvoer voor de binnenlandse detailhandel toenam met hogere prijzen tot gevolg. In het eerste coronajaar en daarna bleef de consumentenprijs op niveau, terwijl de prijzen van de industrie en af-boerderij dramatisch daalden.

Gedurende de eerste vier maanden van 2022 stegen ook de industrieprijs en af-boerderijprijs sterk. Deze prijzen bereikten in april een niveau van respectievelijk 141 en 149 punten. De industrieprijsindex daalde naar 135 punten. In dezelfde lijn bewoog de af-boerderijprijs na de 149 punten van april naar 142 punten in mei. Dat blijkt uit de prijsontwikkeling van varkensvlees op Agrimatie van Wageningen Economic Research.

Supermarkt

Circa 60 procent van het varkensvlees en 80 procent van de vleeswaren worden in de supermarkt gekocht. Daarnaast loopt ongeveer 35 procent van het varkensvlees via de buitenhuishoudelijke markt, zoals horeca en ziekenhuizen. Consumenten kopen meer varkensvlees in januari, vaak aangemoedigd door reclameacties. Verder wordt meer vlees gekocht in het barbecueseizoen en is er een piek in december.

Supermarkten kopen varkensvlees hoofdzakelijk van de Nederlandse vleesindustrie, zeker sinds alle retailers hebben toegezegd om per 2015 voor vers varkensvlees mee te doen met programma Varkensvlees van morgen. Dat vlees is van Nederlandse bodem. Voor een deel wordt dat vlees echter betrokken van Duitse slachterijen die Nederlandse varkens slachten.

Prijsvorming

De prijsontwikkeling van het pakket varkensvlees dat de consument in de supermarkt koopt, is opvallend vlak. Zij het dat de gemiddelde prijs in het najaar, vooral in november, iets hoger ligt. De retail heeft een eigen prijsbeleid dat beperkt beïnvloed wordt door de inkoopprijs. Het prijsniveau bij concurrenten, promotieacties en de rol van vlees in het totale productassortiment van supermarkten spelen ook een rol.

Prijsbewegingen van industrie (producentenprijs) en boeren (af-boerderij) vertonen daarom nauwelijks samenhang met de consumentenprijs. Voor de handel tussen de slachterijen en supermarkten worden jaarcontracten gebruikt. Daarbinnen vindt per vier weken overleg plaats over reclameacties. Afhankelijk van onder andere het weer vinden dagelijks correcties plaats op de bestelde volumes.

Noordwest-Europa

Slachterijen geven de prijsbewegingen op hun afzetmarkt door aan de varkenshouders. De markten voor varkens en varkensvlees in Noordwest-Europa zijn nauw met elkaar verweven. De Europese Unie heeft de laatste jaren een flink gestegen zelfvoorziening in varkensvlees. Dat betekent dat de prijsvorming in toenemende mate invloed ondervindt van de prijzen in derde markten buiten Europa.

Bekijk meer over:

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer