Groei+vleesvervangers%2C+vlees+blijft+echter+hoofdmoot
Nieuws
©

Groei vleesvervangers, vlees blijft echter hoofdmoot

De markt voor vleesvervangers gaat flink groeien. Steeds meer grote bedrijven steken er geld in. Dit jaar en volgend jaar zal de markt hierdoor met 10 procent groeien volgens een analyse van ABN AMRO. Daarbij geldt wel de kanttekening dat de markt nog steeds klein is. Ten opzichte van de markt voor bewerkt vlees is het aandeel van vleesvervangers momenteel nog maar zo’n 6 procent.

Minder vlees eten staat - samen met korter douchen en minder vliegen - bij veel mensen op het lijstje met bijdragen die ze willen leveren aan de duurzaamheid. Of het ook echt komt van minder vlees eten, is een andere zaak. Zestig procent van de consumenten zegt al op de vleesconsumptie te letten en minder vlees te eten en 15 procent wil het wel, maar doet het nog niet. Cijfers over de vleesconsumptie spreken elkaar wat tegen. Volgens een consumentenonderzoek van het RIVM zou er sprake zijn van vijf procent daling van 2012 naar 2017. Wageningen Economic Research komt tot 1,3 procent minder varkensvlees.

Voorlopig niche-product


Hoe het ook zij, het lijkt erop dat de consumptie van (varkens)vlees een licht dalende trend kent en de consumptie van vleesvervangers flink stijgt. “Waarbij dan wel de kanttekening geldt dat een groei van 10 procent wel veel is”, zegt Nadia Menkveld, sectoreconoom van ABN AMRO. “Maar je moet het ook in perspectief zien: het is tien procent van 13 euro per jaar. Dat is het bedrag dat een gezin gemiddeld uitgeeft aan vleesvervangers. Dat bedrag is nogal wat lager dan de 224 euro die een gezin aan bewerkte vleesproducten uitgeeft en de 700 tot 800 euro die een gezin jaarlijks in totaal aan vlees besteedt. Vleesvervangers blijven ondanks de snelle groei dus voorlopig nog een niche-product.”

Innovatie


Dat de productie en het aantal vleesvervangers groeit is duidelijk. Nederland loopt hiermee voorop. Vorig jaar kwamen er bijna 100 nieuwe producten in het schap. Daarnaast zijn er grote bedrijven als Cargill en Nestlé actief in de markt voor vleesvervangers, net als bijvoorbeeld Vion. Unilever heeft de Vegetarische Slager overgenomen en het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat komt ook in Nederland op de markt met hun producten. Door het stijgende aanbod zullen meer mensen vleesvervangers gaan eten. Daardoor zal de markt naar verwachting met 10 procent gaan groeien, terwijl het de afgelopen jaren zo’n 4 procent was.

Smaak en structuur


De marktgroei is daarbij wel afhankelijk van een aantal factoren, weet Menkveld. Zo vindt de consument de smaak en structuur van het product erg belangrijk. “Vleesvervangers lijken nog niet altijd voldoende op vlees, daar is nog wel een weg te gaan. Al is dat wel een persoonlijke kwestie. De ene consument zal vinden dat de vleesvervangers al wel op vlees lijken, de andere is het daar niet mee eens.”
Daarnaast zijn er nog wat problemen met de positionering van de hybride vleesproducten. Dat zijn mengsels van vlees en plantaardige eiwitten. Menkveld: “Het blijkt lastig voor mensen die een dagje geen vlees willen eten, dat er dan toch vlees in zo’n product zit. Terwijl er wel een groep flexitariërs is die met dit product op hun wenken wordt bediend.”

Prijzig


Een ander punt is tenslotte de prijs. Vleesvervangers zijn vaak prijzig en duurder dan vlees. De vegetarische burger die Beyond Meat sinds kort op de markt brengt, kost bijna zes euro per twee stuks. Dat is flink prijziger dan hamburgers van vlees. Ook als de vleesprijzen de komende periode stijgen door de grote vraag naar varkensvlees vanuit China, zal vlees nog goedkoper blijven dan de vleesvervangers. Of de fabrikanten van vleesvervangers moeten hun prijzen flink verlagen.

Download het rapport Meer innovatie zorgt voor groei van vleesvervangers 

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer