Vaste+PRIJS+biggen+en+vlees
Blog
©

Vaste PRIJS biggen en vlees

Wat zou een vaste biggen- of vleesprijs doen met de bedrijven en ondernemers? Een prijs die ruimte geeft tot meer rust op de lopende rekening. Een prijs die uitzicht geeft op goed rendement. Een prijs die innovatie en verduurzaming mogelijk maakt. Dus geen prijs net boven de kostprijs, maar een prijs die marge en rendement mogelijk maakt. Dat er dan voorwaarden worden gesteld aan die biggen of het vlees, lijkt mij logisch.
Zou dit soort ‘samenwerking’ in de toekomst mogelijk zijn? Zouden slachthuizen dit kunnen realiseren? Is dit dromen vanuit mijn kant? Is dit schrijven, maar niet denken? Ik weet het niet.

Ik snijd dit thema niet zomaar aan. Het komt van diverse ondernemers in de varkenshouderij die daar heel bewust naar op zoek zijn. En het zijn geen bedrijven die nu geen rendement hebben of bedrijven die door deze zekerheid van een vaste prijs de noodzakelijke financiële zekerheid realiseren. Het zijn bedrijven die door een vaste prijs het ideale hulpmiddel hebben om te ontwikkelen.

Ik denk namelijk ook dat een vaste prijs veel bedrijven stimuleert. Stimuleert om sneller te investeren en stimuleert om te innoveren. Maar ik denk ook dat het volgende generaties gaat stimuleren. En als zoiets de volgende generatie stimuleert, betekent het ook dat dit goed is voor alle bedrijven die met de varkenshouderij bezig zijn. Waaronder ikzelf.

Maar hoe nu verder? Het is een prettige gedachte dat het in de varkenshouderij al gebeurt. Het is dus al mogelijk. Kijk hierbij niet alleen binnen je eigen landsgrenzen of eigen concept. Je bent dus niet de eerste die dit wil of eraan begint. Maar het kan ook makkelijker zijn om dit schrijven snel te vergeten en het te zien als iets wat bij jou nooit zal gebeuren.
Een andere optie is om het bespreekbaar te maken. Bespreekbaar maken binnen je gezin en tussen collega’s. Bespreekbaar maken met leveranciers en afnemers. Praat met partijen waarvan jij denkt dat die er invloed op hebben. Maar let op! Deze gesprekken moeten niet als doel hebben om het morgen georganiseerd te hebben. Deze gesprekken hebben als doel om het verdienmodel van de varkensbedrijven te gaan veranderen. Hierbij is het zoeken naar discussie en het uitspreken van je eigen visie het belangrijkste. Ga hierbij alleen op zoek naar de mogelijkheden. Ik ben er zeker van dat dan hetgeen het was, de zekerheid is van wat het wordt.

Erik van der Hijden
Eigenaar Farm Advies

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer