Lipstick+en+stront
Blog
©

Lipstick en stront

Omdat ik ooit ter redactie een snaaks grapje over mijn chef maakte, stuurde hij me naar een slaapverwekkende bijeenkomst. Hij zei bij wijze van grap, ik zeg uit wraak. Het ging om de verkiezing van de wijnkoningin, een functie die qua diepgang en politieke verantwoordelijkheid volledig te vergelijken valt met die van Prins Carnaval. Nul! De gekroonde mevrouw ging zó op in haar rol, dat zij alle aanwezige journalisten op de wangen begon te kussen zodat wij tijdens de borrel veel servetjes nodig hadden om de lipstick van onze wangen te wrijven. Het was een lekker wijf, daar niet van. Maar de kwestie is natuurlijk: Hoe vertrouwwekkend kom je over in deze PR-functie als je vooral bekoorlijk moet zijn?

De varkenshouderij heeft het wat betreft dat eerste beter voor elkaar. Tenminste als ik Bennie Jolink de ambassadeur van de varkenshouderij mag noemen. Want eigenlijk is hij dat: Als je zoveel liedjes recht uit het hart over de boer hebt geschreven, dan ben je de keizer van de boerenstand. Neem nu dit: ‘Moar de bankschuld werkt het hardste en drukt op alles zwoar. He werkt ook op zondag, he werkt altied deur, ie denkt vaak bij zichzelf: Woar doe’k het veur?’ *)

Het verschil tussen Jolink en die opgeprikte taart van een wijnkoningin is dat hij de boodschap met overtuiging brengt. Bennie heeft het boerenbedrijf gezien en hij vindt het boerenleven mooi. Die opvatting deel ik. Nog steeds, hoewel er een wereld van verschil is tussen het varkenskot van vroeger en de ultramoderne stal van tegenwoordig. Maar moet de varkenshouderij niet op zoek naar een nieuwe kop van Jut?

Denk eens aan de voorman van Jumbo, Frank Lammers, die sympathieke loser. Of aan Patrick Stoof die de ex-miljonair Hans van de Berg voor Tele2 speelt. De truc is natuurlijk dat de reclameboodschap ondergeschikt is gemaakt aan het familieverhaaltje, waardoor dus de bittere pil-reclame met de stroop naar binnenglijdt. Is de boodschap van Centraal Beheer Achmea leuk? Nee, is de context (een kleine ramp) leuk? Ja! Denk es aan die auto met stembesturing! De Nederlandse ondernemers in de varkenshouderij moeten eens op een vergelijkbare manier over hun boodschap na gaan denken. Dat verdedigen van die stront kennen we nu wel.

*) De boer dat is de keerl (Normaal)

Hein Tunnissen
Journalist in Musselkanaal

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer