Transport+aanpassen+bij+hitte
Nieuws
©

Transport aanpassen bij hitte

In een warme periode of bij (extreme) hitte gelden nu concrete maatregelen, zoals een lagere beladingsgraad en transport op de koele momenten van de dag. Boven de 35 graden is er geen transport.

Vee&Logistiek Nederland en Saveetra (veehandel en veetransporteurs) hebben een protocol voor extreme temperaturen (hoog en laag) uitgewerkt. De NVWA houdt hiermee rekening en gaat voor export waar mogelijk op andere tijden keuren.

Het protocol transport bij extreme temperaturen gaat in op het moment dat er een voorspelde periode is van 4 dagen warm weer (boven de 27 graden Celsius) of als er één voorspelde dag is met temperaturen boven de 30 graden Celsius. Komt de temperatuur boven de 35 graden uit, dan zal er helemaal geen veetransport plaatsvinden. Daarnaast geeft het protocol ook richtlijnen voor periodes met lage temperaturen.

De transporteurs krijgen vanuit hun organisatie een bericht als het KNMI een voorspelling geeft van extreem weer. “Ze mogen dan wel naar de situatie ter plekke kijken”, zegt Jos Zegers, secretaris van Vee&Logistiek Nederland. “Het is immers meestal niet overal in Nederland even warm of koud.”

Bij hoge temperaturen schrijft het protocol een aantal maatregelen voor. Dat betekent zoveel mogelijk vroeg laden. Vindt een transport toch plaats tussen twaalf uur ‘s middags en zeven uur ’s avonds dan moet de beladingsgraad omlaag, voor varkens is dat 10 tot 20 procent minder.

Bij wagens met ventilatoren moet de chauffeur vóór het transport nog eens extra controleren of ze goed functioneren en eventuele gebreken herstellen.

Verder moet de chauffeur voor hij gaat rijden de verkeerssituatie checken en zonodig de route aanpassen. Mocht hij onderweg toch in de problemen komen door pech onderweg, een plotselinge file door een ongeluk en dergelijke dan zijn maatregelen nodig. Zoals het wijzigen van het losadres of de inzet van een ander vervoermiddel.

De NVWA zal bij extreem weer vaker controleren en kijken of het protocol wordt nageleefd. Wordt extreem weer voorspeld dan gaan de organisaties direct met NVWA in overleg over de tijden voor de exportkeuringen. Indien de capaciteit het toelaat zal de NVWA dan gaan keuren tot tien uur ’s avonds en vanaf vier uur in de ochtend. Zodat de transporten bij export in de koele periodes van de dag plaats kunnen vinden.

Voor geconditioneerde wagens gelden op dit moment nog geen andere regels bij warmte. Dat wordt in het najaar nader bekeken, zegt Zegers. “Bij koude omstandigheden gelden al wel afwijkende regels voor geconditioneerde wagens. Ze mogen doorrijden als ze de temperatuur in de laadruimte op peil kunnen houden.”

 

 

 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer