Livar voelt zich gevleid door AH

We voelen ons gevleid door de opmerking van Albert Heijn topman Dick Boer, geeft Frank de Rond, directeur van Livar, grif toe. “Maar je moet ons product niet zien als oplossing voor de sector. We produceren voor een nichemarkt en dat zal altijd zo blijven. Wel is het goed als varkenshouders goed luisteren naar de wensen van consumenten. Dat kan meer marge opleveren, al zal dat de nodige inspanning vereisen.”

Livar heeft als enige niet biologische varkensbedrijf drie sterren van het Beter Leven Keurmerk. Het gaat naar de betere restaurants en ligt in speciaalzaken. Livar is inmiddels 16 jaar op de markt. “Door veel tijd en energie te steken in ons concept groeit het langzaam. In de winkels van Albert Heijn hoeft Livar-vlees niet te belanden. Bij ons product hoort een heel verhaal. Het zal voor een supermarkt heel moeilijk zijn om dat goed te vermarkten. Het is al een hele prestatie als Albert Heijn aan de consument kan uitleggen dat de productie van voedsel een prijs heeft.”

Voor varkenshouders met traditionele bedrijven is meer marge te behalen door bijvoorbeeld over te gaan op productie van twee-sterrenvlees. Hiernaar is volgens De Rond zeker wel vraag, maar het zal niet gemakkelijk gaan. “Die markt is er niet zomaar. Het zal veel tijd en energie kosten om die te openen. Bij de opstart kan de marge zelfs dalen, voordat pas structureel betere marges worden gemaakt.”

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer