Voer 60% van het succes

Aha! Denkt u als lezer, wat nu dan… is Chris niet abuis? Was het niet zo dat voer 60% van de kostprijs van het varken is? Hoe kan dit dan een succesfactor zijn? Immers gezien de laatste jaren heeft onder andere een hoge voerprijs geleid tot tegenvallende financiële resultaten. En uit de kengetallenspiegel blijkt dat saldoverschillen lang niet altijd door de voerprijs per 100 kilo veroorzaakt worden.
Gezien dat vanuit kostprijsberekening toch die 60% is blijven hangen, moeten wij hier ook wat mee als ondernemers. Want als 60% van de kostprijs bepaald wordt door voer en naar mijn mening ook voer 60% van het succes bepaald, dan is het zaak om ook zeker 60% van de aandacht aan voer te besteden.
Eerder deze maand was ik op een zeer interessante dag georganiseerd door Biomin, een bedrijf dat additieven maakt voor voer. Daar werd ook gesteld dat dat investeringen in voer en voerkwaliteit lonen! Dus om een succes van voer te verwachten moeten alle ingrediënten (letterlijk en figuurlijk) zo goed mogelijk voldoen aan de minimale eisen.
En met alle ingrediënten bedoelden de mensen van Biomin niet alleen de samenstelling van het voer maar ook andere zaken, zoals:
- Hoe bewaart u uw voer en halffabricaten? Is dit goed gewaarborgd of helpt de opslag juist de kwaliteit van het voer te verslechteren;
- Hoe is de kennis van het voersysteem uw bedrijf? Ken u uw voersysteem of kent uw voersysteem u beter?;
- Heeft iedereen op het bedrijf dezelfde uitgangspunten als u als eigenaar of hebben de medewerkers eigen doelen ten aanzien van de reinheid van de voerinstallatie? Houden ze de voercurve laag omdat ze dan minder vaak troggen hoeven schoon te maken?;
- Is opslag voldoende groot of past het allemaal net waardoor het een vereiste is om precies op tijd voer te bestellen en geleverd te krijgen.

Maar het kan ook gewoon aan de voersamenstelling liggen. Dat moet zijn wat het zijn moet. En dat doet me denken aan een bedrijf dat ik de afgelopen tijd regelmatig bezocht heb. Op dat bedrijf hebben we omdat het niet goed ging vorig jaar een plan van aanpak gemaakt. Ja, wij hadden een plan van aanpak en ik weet dat het officieel klinkt, dat was het ook. De noodzaak was hier hoog. Het geval was namelijk dat de vooraf gewenste en berekende voerkosten niet werden gehaald. Dat kwam niet omdat het voer duur was. De beoogde resultaten werden niet gehaald. En dat al langere tijd.
Meerdere jaren is gekeken naar mogelijke oorzaken als gezondheid, genetica, ventilatie en huisvesting. Vanuit verleden was een monitoringsysteem opgezet wat draaide als een klok en veel gegevens opleverde. Veel adviseurs verschillende inzichten, waaronder ook ikzelf, hebben even zovele of niet meer adviezen gegeven.
Mijn belangrijkste punt bij deze problematiek was en is dat als voer 60% van het succes moet zijn, dan moet het voer kloppen. Wat op papier staat moet erin zitten! Denk dus hier in grondstofgebruik in relatie tot resultaat en niet in relatie tot de prijs per 100 kilo. Dit heeft twee voordelen te weten; de voerfabrikant heeft meer ruimte om juiste grondstof te vinden cq te gebruiken. En als tweede u hebt hier meer voordeel van door stabieler voer omdat optimalisatie minder hoeft te gebeuren. Deze veranderde denkwijze bracht verbetering op het bedrijf.
Daarom: 60% van het succes wordt bepaald door het voer of wat daarmee te maken heeft. Zorgen dat bij het maken, bewaren en voeren van het voer alles voldoet aan de eisen, zorgt voor meer dan 60% het van het succes!

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer