Kritiek is een cadeautje

Ik was deze week ‘s avond in de tuin bezig, dat kon nog net even voordat het donker werd. Er stopte een mevrouw op de fiets. Ze vroeg of ik de boer des huizes was.
Er moest haar iets van het hart. Ze had gehoord dat varkens afval te eten krijgen. Dat was toch wel erg jammer en kon nooit de bedoeling zijn vond ze. Ik vroeg haar wat ze bedoelde met afval. Nou, ze bedoelde gewoon afvalproducten uit voedselfabrieken.

Ik legde haar uit dat een varken al eeuwen resten van ons voedsel eet. Dat voedselproductie voor een groot deel van de boerderij en de keuken verplaatst is naar de fabriek. Het is dus niet zo onlogisch dat het varken die resten uit de fabriek krijgt. Zonde om weg te gooien en zo draagt het varken bij aan de kringloop. Zo had ze het nog niet bekeken en ze was aardig gerustgesteld. Volgens mij was ze weer een tevreden klant. Helaas gaat het niet altijd zo makkelijk. Dit voorvalletje zette me aan het denken.

De laatste tijd komt er nogal wat kritiek op ons af. Ik denk bijvoorbeeld aan de Zembla uitzendingen en de uitlatingen van Dirk Duyzer van de Rabobank naar aanleiding van de reactie uit de sector. Maar ik denk ook aan de welzijn en duurzaamheid discussies. Veel kritiek vinden we onterecht. Ik vraag me af of het helpt kritiek in te delen in terecht of onterecht. Als je zo denkt ga je snel in de verdediging en dan luister je vaak niet meer.
Natuurlijk moeten we niet accepteren dat er maar van alles over onze sector geroepen wordt. Maar roepen dat het niet waar is helpt niet. Ieder heeft zijn eigen waarheid. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de kritiek op zeugen in boxen, wil ik best bekennen dat er wel iets inzat. We hebben dat als sector prima opgelost en we hebben nu alle zeugen in groepshuisvesting met prima resultaten. Als we niet al die kritiek als onterecht hadden afgedaan hadden we misschien beter geluisterd en gehoord dat er ook wel iets inzat.

Moeten we dan alle kritiek over onze sector maar als zoete koek slikken. Nee natuurlijk niet. Maar Zembla en Dirk Duyzer afbranden helpt ons ook niet verder. We zullen moeten luisteren en inzien dat er meer waarheden zijn. Als we open staan voor kritiek kan ons dat veel leren. Als we trots op onze sector zijn, kunnen we toch iedereen onze bedrijven laten zien en uitleggen wat we doen. Natuurlijk staan we open voor verbeteringen. Laten we kritiek als een cadeautje zien. Dat is veel beter voor onze klanten en dus ook voor ons.

John Lorist
Voorzitter coöperatie Pigture Group

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer