Vooruitkijken in de spiegel

In deze tijd van het jaar gaat bijna iedereen op vakantie. Dat is te merken want er zijn geen of weinig vergaderingen en het mail verkeer staat op een lager pitje. Als je bijna vakantie hebt vinden veel mensen dat ze er echt aan toe zijn. Heerlijk even drie weken de stekker eruit, je richten op hele andere zaken. Ik zie dat dit bij boeren iets anders werkt.


De moderne boer gaat zeker op vakantie, maar drie weken de stekker eruit? Ben je gek. Alles moet goed geregeld zijn voordat we weg gaan en tijdens de vakantie moeten we uiteraard bereikbaar zijn voor belangrijke zaken. Een weekje is meestal lang genoeg. Kun je mooi eens nadenken over allerlei zaken, over jezelf en je bedrijf, waar je normaal niet aan toe komt. Ondertussen moeten we natuurlijk ook ontspannen, dan kunnen we er na de vakantie weer flink tegen aan. Dat hoort er nu eenmaal bij als je eindverantwoordelijk bent voor een bedrijf en dat geldt natuurlijk niet alleen voor boeren.


Een mooie gelegenheid om eens even terug te kijken, maar vooral ook vooruit. Eens in de spiegel kijken? Maar dan zie je vooral wat achter je gebeurt. Door het raam naar buiten kijken is misschien beter, maar hoe kun je iets zien dat nog moet gaan gebeuren? Als je kritisch terugkijkt zijn dingen die in alle wijsheid verwacht werden niet uitgekomen. Een mooi voorbeeld is de varkensprijs deze zomer. De € 1,70 zou toch gehaald worden? Of misschien zelfs wel de € 1,80? De ‘Ja, maar’ hoor ik al. ‘De trend is wel te voorspellen maar het niveau niet’, wordt er dan gezegd. Nou deze gaat bij het voer niet op. Al meer dan een half jaar worden dalende prijzen voorspeld en de trend is alleen maar stijgend. Hoe was het ook al weer met beleggen? In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Een paar jaar geleden riep deze zin een ander gevoel op dan nu.


Wat is dan de sleutel voor succes? Blijven doen wat we altijd deden lijkt geen oplossing. Een sprong in het diepe maken en zaken heel anders aanpakken, dat is moeilijk als je niet weet hoe de wereld er in de toekomst uitziet. Niemand weet precies hoe de wereld er in de toekomst uitziet. We zien echter wel trends en we zien ook waar de wereld naar toe beweegt. Zeker als we ons beperken tot ons eigen vakgebied. Daar ligt denk ik ook de sleutel. Kijk naar de trends en haak daar met je eigen mogelijkheden op in.


Als je in de spiegel kijkt zie je alleen wat achter je ligt. Kijk je uit het raam dan zie je vandaag. Hoe graag we ook willen, verder kijken kunnen we niet. Met deze twee perspectieven kunnen we wel zien waar we goed in zijn. Daar liggen ook de kansen. In tijden dat het echt moeilijk is, leren we altijd weer beter samenwerken. Het belang van onze coöperaties komt dan versterkt naar voren. Laten we na de vakantie samen nog beter gaan doen waar we al goed in zijn.


John Lorist
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Maandag
    19° / 8°
    40 %
  • Dinsdag
    18° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    17° / 8°
    10 %
Meer weer