Duurzaam denken, niet doen

Consumenten denken wel na over duurzaamheid, maar handelen daar niet naar als zij vlees kopen. Dat vertelde Gé Backus, hoofd van de afdeling Consument en Gedrag van het LEI, afgelopen maandag tijdens de jaarbijeenkomst van Coöperatie Pigture Group.


Het LEI legde consumenten een reeks criteria voor bij het aankopen van vlees. Van betaalbaarheid, via gezondheid naar diervriendelijk en milieubewust. “Eigenlijk vinden consumenten alles belangrijk”, aldus Backus. “Maar als ze daadwerkelijk moeten kiezen blijken gezondheid, betaalbaarheid en smaak het belangrijkst”.


Daarnaast kiest de meerderheid van de consumenten niet bewust, maar uit gewoonte. “Uiteindelijk gaat ego gaat boven eco”, zo verwoordt Backus het consumentengedrag.


Hoewel de meerderheid zegt betaalbaarheid belangrijk te vinden, leest opvallend genoeg slechts 17 procent van de consumenten de verpakking. “Ze hebben geen idee van de prijs”, aldus Backus. Dat zou een kans kunnen zijn voor de varkenshouderij.


Een prijsverhoging van 32 cent per kilo varkensvlees voor de consument leidt tot slechts tot 1 procent extra huishoudelijke uitgaven (die vormen 15 procent van het besteedbaar inkomen). “Als daarvan 7 cent bij de primaire producent terecht komt, dan is dat voor hem echter een wereld van verschil”, aldus Backus. De keten moet de primaire producent dan wel daadwerkelijk laten meeprofiteren.
 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    14° / 11°
    80 %
  • Zaterdag
    18° / 8°
    20 %
  • Zondag
    18° / 10°
    65 %
Meer weer