
'Open deuren, open vizier'
Afgelopen weekend vond opnieuw het Weekend van het Varken plaats. Verspreid over het land openden varkenshouders hun bedrijven voor buurtbewoners en andere geïnteresseerden. Het leverde weer duizenden bezoekers op: mensen die nieuwsgierig zijn, die vragen stellen, die willen zien hoe de varkenshouderij anno 2025 eruitziet. Ze willen tijdens het Weekend van het Varken een praatje maken met de boer of gewoon genieten van een kop koffie op de boerderij. En dat allemaal onder het motto: kom, verwonder en geniet.
Ik vind het knap dat zoveel varkenshouders de stap zetten hun bedrijf open te stellen. Met hulp van familie en vrienden werd dit weekend hard gewerkt om de bezoekers welkom te heten. Dat vraagt om lef. Want een erf openstellen is nooit vanzelfsprekend: je stelt jezelf én je bedrijf kwetsbaar op.
Er kan kritiek komen op hoe de dieren gehouden worden, op dierenwelzijn, op hokverrijking of simpelweg op hoe het erf erbij ligt. We kennen allemaal wel een voorbeeld waarbij een foto of openstelling nadelige gevolgen heeft gehad voor een individueel bedrijf.
Want laten we eerlijk zijn: in het maatschappelijke debat over de varkenshouderij hoor je vaak de geluiden van instanties als Wakker Dier. De nadruk ligt daarbij meestal op wat er niet goed zou gaan. Dat is jammer, want het doet geen recht aan de werkelijkheid op onze bedrijven. Juist met initiatieven zoals het Weekend van het Varken laten we zien dat we veel verder zijn dan vaak wordt gedacht. En dat we bereid zijn om onze deuren open te zetten en de burgers een kijkje te laten nemen in ons bedrijf.
Wie door een moderne stal loopt, ziet dat innovatie en dierenwelzijn hand in hand gaan. Jaar na jaar investeren ondernemers in staloptimalisatie, diergezondheid, klimaatbeheersing en duurzame energie. Zaken die voor ons bijna vanzelfsprekend zijn, maar voor de gemiddelde bezoeker een eyeopener.
Afgelopen weekend lieten de varkenshouders zien dat achter elk stukje vlees een ondernemer staat die met kennis, techniek en vakmanschap werkt aan dierenwelzijn en toekomstbestendigheid. Denk aan sensortechnologie, emissiemanagement, huisvestingssystemen en ook in voerstrategieën, hokverrijking en daglichtvoorzieningen lopen we voorop.
Het zijn geen ver-van-mijn-bed-showprojecten, dit is de praktijk. Dagelijks werken varkenshouders samen met adviseurs, dierenartsen en leveranciers aan beter dierenwelzijn, lagere emissies en een sterker verdienmodel. Juist die kennisdeling met de maatschappij is belangrijk. Want hoe meer mensen zien en ervaren wat er werkelijk op onze bedrijven gebeurt, hoe groter het draagvlak wordt.
Natuurlijk is het openstellen van een bedrijf spannend. Hygiëne moet op orde zijn, bezoekers kunnen kritische vragen stellen en soms voel je dat je jezelf kwetsbaar opstelt. Maar de ervaring leert dat bezoekers vooral waardering tonen. 'Wat een mooi bedrijf', 'wat ziet het er schoon uit', 'de dieren hebben het hier goed'. Zulke reacties kwamen afgelopen weekend volop terug.
Ik ben trots op alle varkenshouders die hun bedrijf openstelden. Voor zichzelf, voor de hele sector en vooral voor de buitenwereld. Want trots en teleurstelling schuren dicht tegen elkaar aan. Jammer dat juist zo'n weekend nodig is om te laten zien dat innovatie en dierenwelzijn geen loze kreten zijn, maar dagelijkse praktijk. Dat varkenshouders niet achter de feiten aanlopen, maar juist voorlopers zijn.
Het Weekend van het Varken: een prachtige traditie die hopelijk jaren blijft bestaan.
Gerben Schrijver
Adviseur bij DLV Advies
Bekijk meer over:
Lees ook

Meest gelezen
Blogs




Bedrijf in Beeld
Partners
Stelling
Nieuws van NieuweOogst.nl



