
Winst en volume ForFarmers stijgen fors in eerste halfjaar
Voerleverancier ForFarmers heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 21,3 procent meer voer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 23,4 miljoen euro, 46,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De groei van de hoeveelheid voer die werd verkocht, is deels toe te schrijven aan strategische stappen die het bedrijf in 2024 zette. Zo droegen zowel de overname van Van Triest Veevoeders in Nederland als de joint venture met team agrar in Duitsland – onderdeel van de DLG Group – fors bij aan de groei. In totaal werd 5,2 miljoen ton voer afgezet in de eerste helft van dit jaar. Wanneer de overnames buiten beschouwing worden gelaten, blijkt het volume alsnog met 2,4 procent gegroeid. De afzet van mengvoer steeg licht met 0,5 procent.
De belangrijkste groeimarkten voor ForFarmers zijn Polen en Duitsland. In Engeland is de reorganisatie afgerond en zijn nu ook weer positieve financiële resultaten te zien. In Nederland bleef het verkocht volume gelijk. Daarmee weet ForFarmers in Nederland, ook zonder de overname van Van Triest, marktaandeel te winnen.
Krimp in varkenshouderij
De belangrijkste groeisectoren voor de voerleverancier zijn de pluimveehouderij en de markt voor herkauwers (runderen, schapen en geiten). Net als andere bedrijven heeft ForFarmers last van de krimp in de varkenshouderij. Door de stoppersregelingen in Nederland stoppen veel varkenshouders. Ook in de andere landen waarin ForFarmers actief is, krimpt de varkenshouderij.
CEO Pieter Wolleswinkel van ForFarmers kijkt tevreden terug op het eerste halfjaar van 2025: 'De sterke ontwikkeling van onze resultaten in de afgelopen zes maanden bevestigt dat we op de juiste koers zitten. Met een doelgerichte uitvoering van onze strategie behouden en vergroten we onze marktposities. Mede dankzij de joint venture in Duitsland, die in maart is gestart, en de overname van Van Triest Veevoeders in september 2024 laten we een robuuste volumegroei zien.'
Biologische diervoeders
In Duitsland zet ForFarmers zet in Duitsland sterk in op de verkoop van biologische diervoeders. Met de overname van een mengvoerfabriek in Fürstenau heeft het bedrijf een nieuwe locatie die als onderdeel van de biologische tak Reudink zich volledig richt op de biologische sectoren in Duitsland. In Polen richt ForFarmers zich op verdere groei met mogelijk nieuwe productielocaties in de toekomst.
Alle bedrijfsonderdelen van ForFarmers droegen bij aan de toename van de winst. De brutowinst steeg met 16,8 procent naar 290,8 miljoen euro. De nettowinst van 23,4 miljoen euro wordt toegekend aan de aandeelhouders. De nettokasstroom is gestegen tot 63,8 miljoen euro. In de eerste helft van vorig jaar was dat nog 25,5 miljoen euro. Hiermee heeft ForFarmers de nettoschuld kunnen verminderen.
Wolleswinkel: 'Het zijn overtuigende cijfers en het is mooi dat we onze marktpositie hebben kunnen verstevigen. Onze voerconcepten staan als een huis met goede technische resultaten bij onze boeren. In het Verenigd Koninkrijk hebben we onze reorganisatie nu afgerond met een aanzienlijke verbetering als resultaat.'
Kritiek op opkoopregelingen
De CEO is kritisch over de vrijwillige opkoopregelingen, omdat ze volgens hem 'te generiek zijn'. 'Het gevolg is dat de varkenssector als geheel in zijn kracht wordt geraakt als tegelijkertijd zoveel bedrijven stoppen. Het doel is natuurlijk dat deze regelingen bijdragen aan het oplossen van de stikstofproblematiek. Je ziet nu dat sommige regio's, zoals Noord-Limburg, hard worden geraakt. Ik ben benieuwd of daar straks alles stikstofproblematiek is opgelost of dat er toch weer aanvullende stappen moeten worden gezet.'
In Nederland en België steeg het totale verkoopvolume in de eerste helft van 2025 met 20,4 procent tot 2,4 miljoen ton, voornamelijk door de overname van Van Triest Veevoeders. De Nederlandse veevoermarkt krimpt, maar ForFarmers weet in de pluimveesector, met name bij de vleeskuikens, toch marktaandeel te winnen.
Bij Reudink (biologisch veevoer) bleven de volumes stabiel. Hier was sprake van meer directe afzet aan boeren, terwijl de productie voor derden werd afgebouwd. De vraag naar biologisch veevoer is vooral in de Duitse markt hoog.
Bekijk meer over:
Lees ook
Meest gelezen
Blogs



Bedrijf in Beeld
Partners

Stelling
Nieuws van NieuweOogst.nl

