De laagste kosten en hoogste opbrengsten?

Is rendement verhogen een kwestie van kosten verlagen en opbrengsten verhogen? Soms wel, maar vaak ligt het toch wat complexer. Uit tabel 1 blijkt dat zowel de zeugenhouderij als de vleesvarkenshouderij over de jaren 1999 tot met 2015 gemiddeld net niet in staat is geweest om de benodigde Kwin-voerwinst te realiseren.

Kritieke voerwinst
Zoals door deskundigen als de DLV is aangegeven, zijn de kosten na de voerwinst fors toegenomen sinds 2004. Hiermee is de benodigde kritieke voerwinst gestegen van € 550,- naar € 700,- voor een zeug. Bij de vleesvarkens is deze volgens de DLV gestegen van € 83,- naar € 94,-.

Bestaansrecht?
Is er dan nog wel bestaansrecht voor de zeugenhouderij? Zeker, maar voorwaarde is wel dat de voerwinst moet worden verbeterd en dat de kosten na voerwinst moeten worden beheerst of gereduceerd. De mestafzetkosten, de gezondheidskosten en de rente en afschrijving zijn op veel bedrijven namelijk fors toegenomen.

Vergelijking cijfers
In tabel 2 zijn de AgroVision-cijfers van de bedrijven met de hoogste biggenprijs en de bedrijven met de hoogste saldo’s vergeleken met de gemiddelden over de jaren 2009 t/m 2014.

Wat opvalt is dat voerkosten per afgeleverde big bij de bedrijven met het hoogste saldo nagenoeg gelijk zijn aan het gemiddelde. Daarentegen hebben de bedrijven met de hoogste biggenprijs voerkosten per afgeleverde big die hoger liggen dan de bedrijven met de hoogste saldo’s. Blijkbaar wordt in voeding geïnvesteerd om de hoogste biggenprijs te kunnen realiseren. Naast deze uitkomsten blijkt dat de bedrijven met de hoogste saldo’s ook technisch gezien een big meer weten te produceren dan de bedrijven met de hoogste biggenprijs.

Duidelijke strategie bepalen
Wat duidelijk wordt is dat de ideale combinatie niet lijkt te bestaan. Investeren in voer kan zorgen voor een hogere bigopbrengst, maar niet per definitie. Een hogere bigopbrengst kan leiden tot een hoger saldo, maar niet per definitie. Besparen op voer kan leiden tot een hoger saldo, maar niet per definitie. Kortom: indien je het rendement op een bedrijf wilt verbeteren, dan is het belangrijk dat je goed vaststelt welke strategie je gaat volgen. De inzet en de borging van de juiste middelen bepalen dan het succes.

Ronald Tibbe
Verkoopleider varkens, De Heus Voeders

Voor meer informatie over dit onderwerp klik hier >>
 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer