Gezond en lekker bieden kansen

De komende jaren worden ‘gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’ van toenemend belang bij het aankoopgedrag van de consument. Dat biedt volgens ABN Amro kansen voor gesloten ketens die verse producten kunnen leveren die aan deze eisen voldoen.

De herkomst van de producten is steeds belangrijker voor de consument blijkt uit het onderzoek dan TNS Nipo voor ABN Amro heeft uitgevoerd. Consumenten zijn op zoek naar eerlijke, herkenbare producten. Vers staat daarbij in de belangstelling. De consument koopt nog steeds de meeste producten bij de supermarkt, maar kiest ook voor alternatieve aanbieders. Dit biedt kansen voor directe distributie, zonder tussenkomst van winkels. Online bestellen en bezorging aan huis, via afhaalpunten en/of via abonnementen zijn nieuwe opties. Tegelijk zullen supermarkten inspelen op de versvraag en bijvoorbeeld producten gaan verkopen die in de winkel worden klaargemaakt.

De komende jaren verwacht ABN Amro een scheiding tussen producenten. De producenten die in open ketens blijven opereren, hebben wisselende contacten met de andere partijen in de keten: verwerkers en retailers. Hierdoor is het lastig om in te spelen op betrouwbaarheid. Deze producenten zullen sterk afhankelijk blijven van de kostprijs. In gesloten ketens hebben producenten, verwerkers en retailers belang bij elkaars goed functioneren. Daardoor kunnen ze volgens het rapport beter inspelen op de vraag naar ‘gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’.
 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer