`Bedreigingen bieden kansen`

“In 2014 bieden bedreigingen kansen”, zo vat Erik Stegink het komende jaar samen. De varkenshouder uit Bathmen geeft samen met collega-varkenshouders Ruth van der Haar uit Collendoorn en Theo de Bruin uit IJsselstein zijn visie op de varkenshouderij in het komende jaar.

Melk niet uit de fabriek
“Hoe verkleinen we de kloof tussen de burger en de boer?” Voor Ruth van der Haar is dat een wezenlijke vraag. Want er is nogal wat onwetendheid “Tijdens mijn bezoek met een groep varkenshoudsters in Den Haag, vertelde Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers dat ook zij regelmatig collega’s moet uitleggen dat de melk toch echt niet uit de fabriek komt. Hoe is dat mogelijk, dat men in de politiek niet weet wat op het platteland gebeurd. En dan te bedenken dat zij wel beslissingen voor ons nemen.” Het wordt tijd voor goede lobbyisten, vindt de varkenshoudster uit Collendoorn (bij Hardenberg). “En de boer moet snappen dat zijn contributie van de verenigingen geen weggegooid geld is.”

Innovatie en consumentengedrag
Erik Stegink haalde het afgelopen jaar nog het wereldnieuws met zijn varkensglijbaan. De innovatieve ondernemer uit Bathmen voorziet juist dat op de korte termijn zich in de varkenshouderij meer individuele ondernemers gaan profileren. “In mijn visie zijn er in 2014 nog drie soorten professionele varkensbedrijven. De eerste zijn de herkenbare en geaccepteerde consumentenbedrijven die bijvoorbeeld zichtstallen hebben en eigen vlees leveren. De tweede zijn de rendementgedreven bulkvleesproducerende bedrijven. Zij zullen snel groeien en veel exporteren. En dan tot slot de Nederlands vlees producerende bedrijven die het beter leven keurmerk leveren aan hoofdzakelijk de retail.”
Iedere richting heeft volgens Stegink zijn eigen kansen. “Maar een ding is zeker, het wordt niet meer zoals het was en innovatie en consumentengedrag zal de toekomst in de varkenshouderij in Nederland gaan bepalen.”

Laatste wens
“Laat jezelf zien.” Dat is volgens Theo de Bruin ook in 2014 het geheim van een succesvolle varkenshouderij. Bij zijn biologische bedrijf heeft hij daarom een Bed and Breakfast en sponsort hij plaatselijke sportclubs. Toen hem onlangs door de Stichting Opkikker werd gevraagd de laatste wens van een doodzieke 15-jarige jongen in vervulling te laten gaan, aarzelde hij geen moment. “Hij wilde biggen aaien en varkens knuffelen. Het was prachtig om te zien. Hij had heel erg graag varkensboer willen worden.”
De betrokkenheid die De Bruin met zijn bedrijf laat zien, is volgens hem alleen maar mogelijk met kleinschaligheid, benadrukt hij. “De schaalvergroting in de biologische landbouw is een grote bedreiging omdat dit niet is wat de consument wil.” Hij is er zeker van dat als voor de consument het verschil inzichtelijk gemaakt kan worden, die best bereid is ‘twee dubbeltjes meer te betalen’.

Macht van de supermarkt
Ruth van der Haar is dat met hem een: “De macht van de supermarkt is alleen via de consumenten om te buigen. Dus laat aan de burger zien wat en waarom je iets doet. Zorg dat hij je verhaal begrijpt, dan ontstaat er vanzelf begrip.” Erik Stegink sluit zich hier bij aan. “License to produce in je eigen omgeving zullen belangrijker worden.”

Lees meer:

 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer