De billen van Ireen Wust

John Lorist


Onlangs was ik in Noorwegen op bezoek bij onze collega coöperatie Norsvin. Altijd interessant om te kijken hoe collega fokkerij organisaties hun zaakjes organiseren. Zeker als je dat kunt combineren met een bezoek aan het WK schaatsen.
Die Noren hebben hun zaakjes goed voor elkaar. Noorwegen is als land vrij van een aantal vervelende varkensziekten. Zij hebben hun selectiemesterijsysteem, zoals wij dat vroeger ook hadden, kunnen handhaven. Dat geeft toch bijzondere resultaten. Het Noorslandvarken heeft kort samengevat de voor- en achterhand van de Piétrain en de rug en buik van het Nederlands landvarken en toch wel een heel mooie aansluiting tussen deze onderdelen. De top beren hebben een voederconversie beneden de 2.
Maar toen kwam Ireen Wust. Live ziet dat er toch anders uit dan op tv. We waren allemaal onder de indruk van haar billen. Vooral in actie. De kracht spatte er van af. Als we hier de onderzoekers van TOPIGS eens op los zouden laten… Of sla ik nu door?
Een paar weken later was ik in Engeland. We waren daar met een klein groepje op excursie. Engeland loopt wat betreft de trends in Foodretail voor ten opzichte van Nederland. We spraken met Mark Hayward. De oprichter van het merk Dingley Dell Pork en merk dat bij luxe slagers en restaurants te krijgen is.
En we bezochten Dealhead Food. Dit is een concept dat in partnership met de Waitose supermarkt wordt uitgevoerd. Waitrose is de snelst groeiende supermarkt keten in Engeland. Er zijn duizenden eigenaren, dat zijn de medewerkers. Deze keten produceert en verwerkt 750.000 slachtvarkens per jaar, allemaal onder merk.
Tijdens beide bezoeken vertelden onze gastheren dat 10 jaar geleden de boeren in Londen demonstreerden tegen de lage varkensprijzen. Een aantal van de aanwezigen vertelden een beetje besmuikt dat ze daar bij waren. De schakels in de varkensvleesketen vertrouwden elkaar niet en werkten slecht samen. Het aantal varkens in Engeland halveerde bijna. Een deel van de infrastructuur werd afgebroken.
In het dieptepunt van de crisis vonden steeds meer partijen elkaar in echt partnership. De bezochte bedrijven waren daar voorbeelden van. In deze concepten wordt nu door iedereen geld verdiend. Deze concepten zijn werkelijk onderscheidend en hebben merkwaarde. Een merkbelofte vertelt een bijzonder verhaal waar je kippenvel van krijgt.
Als laatste bezochten we een Waitrose supermarkt. Deze supermarkten zijn luxer dan Albert Heijn in Nederland. Bij de vleeswaren lag een prachtige ham, helemaal bedekt met schijfjes sinaasappel. Toen ik een foto wou maken was de dame van de vleeswaren afdeling me zeer behulpzaam. Ze legde de ham voor me op de toonbank en begon te vertellen van wat voor varkens deze ham was en hoe de varkens gehouden werden.
Als u zich afvraagt wat deze onderwerpen allemaal met elkaar te maken hebben. Norsvin, Ireen Wust, de Engelse varkenshouders en Waitrose vertellen een verhaal waar ik kippenvel van krijg.


 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer