‘Friberne geeft vlees een gezicht’

Friberne, zo noemt Frievar het varkensvlees dat zij gaan leveren aan zo’n 50 slagers en horeca in het noorden van het land. Fri refereert naar de oorsprong van het merk: Friesland. Berne is Fries voor geboorte en kind. Frievar mede-oprichter John Lorist hoopt met Friberne de basis te leggen voor merkbeleving van varkensvlees. “De tijd is er rijp voor.”


Waarom hebben jullie voor Friberne gekozen?
“Het klinkt lekker en het raakt veel dingen die bij ons passen. Het refereert naar een streekproduct, straalt no-nonsens en nuchterheid uit.”


Wat is het concept?
“Wij leveren vlees aan slagers en horeca in Noord-Nederland. Onze kracht is dat we korte lijnen hebben en daardoor ons product optimaal kunnen borgen. We werken maar met drie schakels: de Frievar boeren, een slachterij en een grossier. De slager die het vlees verkoopt, kent mij. We nodigen hem ook uit om te komen kijken zodat hij dat ook aan zijn klanten kan overbrengen.”


Waarom is er behoefte aan korte lijnen?
“Vroeger kocht je het vlees van boer Jan bij slager Piet. Daardoor wist je dat het goed zat. In de loop van de tijd is het een anoniem product geworden waar mensen geen sympathie meer voor hebben. Er zijn teveel schakels die van elkaar niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is slecht voor de herkenbaarheid en duurzaamheid. Wij geven het vertrouwen van toen terug door ons varkensvlees een gezicht te geven.”


Met Friberne zeggen jullie kwalitatief hoogstaand vlees te leveren, hoe zorg je daarvoor?
“Onder andere door het voer dat we gebruiken. Dat bestaat voor zestig procent uit graan met minimaal drie verschillende soorten. Het ruwvoer bevat kruiden zoals jeneverbes, tijm en oregano. Van nature eten varkens dat ook. Die tijm proef je niet in het vlees, maar de algehele kwaliteit wordt wel beter. Net zoals de gezondheid van het dier. Om de smaak te bewaken, zorgen we er ook voor dat de dieren niet teveel stress hebben voor de slacht. Dit heeft veel invloed op de smaak. Wij doen dat door de varkens rustig te laden, voldoende te laten rusten, maar niet te lang te laten wachten en goed te verdoven.”


Is dierwelzijn belangrijk voor jullie?
Dat is wel een punt, maar niet het uitgangspunt. Mensen kiezen in eerste instantie voor vlees omdat het lekker en gezond is. Met Fri Berne willen we extra kwaliteit leveren, maar wel betaalbaar blijven. Je moet het iedere dag kunnen eten, niet alleen in het weekend of met kerst. De prijs zit dan ook in het tussensegment.”


Waarom gaat Friberne het wel redden?
“Markt is tijd en plaats. Het is natuurlijk al eerder geprobeerd een varkensvleesmerk te lanceren, maar toen was de tijd er nog niet rijp voor. Nu wel, consumenten hebben behoefte aan een goed product dat ze herkennen en kunnen vertrouwen.”
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 8°
    20 %
Meer weer