Hollandse Held

De varkenshouder moet weer trots kunnen zijn op zijn bedrijf! Met dat idee begon Varkens Vandaag een jaar geleden zijn offensief tegen de negativiteit waarmee de beroepsgroep het telkens weer te maken krijgt. Niet in de verdediging, maar in de aanval. Laten zien waar je goed in bent, dat is het idee.


Of je het nu eens bent met hun aanpak of niet, Varkens Vandaag blijft in ieder geval niet teneergeslagen in het verdomhoekje zitten. Dat gegeven alleen al, is lovenswaardig .
Ik weet niet of het aan Varkens Vandaag ligt, maar zelf had ik eigenlijk wel het idee dat het ietsjes beter ging met het imago van de varkenshouderij. Ik spreek tenminste steeds vaker strijdvaardige ondernemers die zich absoluut niet schamen voor het vak dat zij met zoveel passie uitoefenen.


Elly Michiels-Fleuren is zo iemand. In Horst-Melderslo houdt ze met haar man vleesvarkens. Ze leveren sterrenvlees aan Albert Heijn en hebben ook een zichtstal. Michiels-Fleuren merkt dat het laten zien wat je doet en waarom je het zo doet een positieve impact heeft. Bij open dagen stroomt het erf vol. ‘Je heb dan natuurlijk altijd mensen die het niks vinden wat wij doen, die overtuig je niet met een zichtstal. Maar het merendeel van onze gasten gaat enthousiast naar huis’, vertelt ze.


De familie Michiels steekt veel energie in het bestrijden van vooroordelen rond de varkenshouderij. Met het vlees met één ster van het ‘Beter Leven’-kenmerk dat zij leveren, komt Albert Heijn tegemoet aan de wens van de consument voor betaalbaar diervriendelijk varkensvlees. De supermarktketen heeft diervriendelijker vlees in een hoog vaandel omdat het past in de bedrijfsvoering die ‘puur en eerlijk’ is. Daar zijn zij trots op.


Tenminste, zo leek het. Tot Michiels-Fleuren ontdekte dat Albert Heijn geen enkele varkenshouder heeft uitgenodigd om mee te doen met de open dagen die worden gehouden door haar ‘Hollandse Helden’, zoals de keten haar leveranciers liefkozend noemen. Het excuus? Dat is te lastig te organiseren door hygiënesluizen en varkens worden onrustig van grote groepen.


Smoesjes, vindt Elly Michiels-Fleuren. Ze vermoedt dat Albert Heijn gewoon niet de link wil leggen tussen een dier in een hok en een stuk vlees op het bord. Dus daarom kies de grootgrutter liever voor tomatenkwekers en kaasmakers. Zo jammer want in de zichtstal merkt Michiels-Fleuren keer op keer: ‘De consument staat open voor informatie, maar ze moeten het wel krijgen’.


Schaamt Albert Heijn zich voor ons? Vraagt Elly Michiels-Fleuren zich af. En terecht, want veel trots straalt deze keuze van de supermarktketen niet uit. En het is zo jammer want juist dit soort initiatieven zouden juist de positieve boost kunnen geven die de varkenshouderij zo nodig heeft. Helaas is er voor Varkens Vandaag nog werk genoeg aan de winkel.

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer