Private labeling biedt kansen

Op het gebied van biologische en duurzame producten valt er volgens de ABN Amro nog een slag te halen voor private label producten. Er is volgens de bank voldoende vraag naar deze producten en ze zijn redelijk ingeburgerd in het assortiment van supermarkten. Vooralsnog is de consument ook bereid om te betalen voor duurzaam.


Voor supermarkten zijn duurzame en biologische producten interessant vanwege de meestal hoge marges. Tussen 2003 en 2006 zijn de prijzen in Nederlandse supermarkten flink gedaald. Gemiddeld bedraagt de netto marge van een supermarkt 2 procent. Door de onderlinge consolidatieslag zullen supermarkt voorlopig de druk voelen om op een laag prijsniveau te blijven. Dat betekent dat er oplossingen gezocht worden om het marge op peil te houden.


 Het volume aandeel private labels lag in 2011 op 28 procent. Hiermee bevindt Nederland zich in de Europese middenmoot. In landen als Duitsland, België en Frankrijk schieten ze richting een marktaandeel van 50 procent.
 Vooralsnog is de consument bereid te betalen voor duurzame producten. Door de onderlinge concurrentie strijd proberen ook Nederlandse supermarkten zich steeds meer te onderscheiden.



 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Maandag
    18° / 5°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    45 %
  • Woensdag
    23° / 11°
    60 %
Meer weer