Opmars voor duurzaam en diervriendelijk

De consument geeft meer uit aan duurzame voeding. In de eerste helft van dit jaar lag er voor ruim 500 miljoen euro van deze milieuvriendelijke producten in de winkelwagentjes. Dit is 39,1 procent meer dan in 2010, zo blijkt uit onderzoek van het instituut LEI in opdracht van het ministerie van EL&I.

Het LEI bekeek voor het onderzoek de kassa scangegevens van producten met een keurmerk. Hieruit bleek ondermeer dat de omzet van diervriendelijk geproduceerde voeding steeg met 56 procent naar 114 miljoen euro. Biologische producten deden het ook goed en groeiden met 29,1 procent naar 195 miljoen euro. Vooral zuivel is bezig met een opmars (44 procent) gevolgd door vleeswaren (40 procent) en eieren (36 procent). Het meest verkocht blijven nog net de aardappelen, groente en fruit.

Flink gestegen
Het aanbod van producten met een duurzaam keurmerk in de supermarkten is de laatste jaren flink gestegen. Zij zorgen nu voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland. Natuurvoedingswinkels zien hun omzet minder hard stijgen. Zij melden een groei van 5 tot 10 procent, een percentage dat al jaren stabiel is.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer