Op een zilveren dienblad

Eind mei verlootten wij een iPad voor de abonnees op onze nieuwsbrief. De winnaar is bekend, alleen hij weet het nog niet. De iPad staat namelijk nog in bestelling. iPads gaan als warme broodjes over de toonbank.

Ondanks de hoge prijs verslaan ze de concurrentie met gemak. Alleen geruchten over een nieuw product doen het marktaandeel van Apple al stijgen, evenals de bloeddruk van menig liefhebber. En dat maakt het merk zo sterk: de fans. Uiteraard doet Apple er dan ook alles aan om hen tevreden te houden. 

Aan de andere kant zijn er uiteraard de ‘haters’ van Apple, omdat het merk volgens hen gebruik -misbruik?- maakt van zijn macht. Maar een tussenweg is er niet. Je houdt ervan of hebt een afkeer. Dat heb je ook met televisiepresentatoren (Paul de Leeuw, Beau van Erven D.) en met uitgesproken voedsel: lever, oesters, spruitjes. Iedereen heeft er een mening over.

Bij varkensvlees ligt het anders. Heel veel mensen kopen varkensvlees, maar likkebaardende consumenten kom je niet snel tegen, evenals felle tegenstanders waar het smaak betreft. De varkenshouders klagen (terecht) over de prijs. Maar is die beleving niet minstens zo belangrijk? Kunnen wij de consument geen fan maken van het varkensvlees?

Daar kunnen we Apple bij gebruiken. Wil je mensen laten ervaren hoe lekker varkensvlees kan zijn, zet dan de beleving centraal. QR-codes op de verpakking kunnen daarbij uitkomst bieden. Scan de code in de winkel met je smartphone of in de keuken met je iPad (of andere tablet).

Kies een recept uit de lijst die verschijnt en je boodschappenlijstje wordt direct zichtbaar op je telefoon. Als je thuis bent zet je je iPad in de keuken neer. Je volgt de kookvideo van Robert Kranenborg of Herman den Blijker voor de ultieme maaltijd met varkensvlees. Of kies voor één van de familierecepten; oma laat zien hoe je de ouderwets lekkere gehaktbal maakt.

Het wordt dus hoog tijd om het duurste onderdeel van de maaltijd anders te vermarkten. En gooi dan meteen die doorzichtige verpakking met een roze lapje en ‘vochtvreter’ door de make-over. Want waar alle verpakkingen –van Optimel tot Knorr wereldgerechten- elke paar jaar van uiterlijk veranderen, kijken we al jaren tegen dezelfde smakeloze vleesmuur aan.

Ik zie een verrukkelijk varken met een Appletje in zijn bek op zilveren dienblad al voor me.

Sander Verwoerd
Crossmediaredacteur Varkens

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    19° / 6°
    10 %
  • Vrijdag
    21° / 8°
    10 %
  • Zaterdag
    22° / 10°
    10 %
Meer weer