Wel duurzaam denken, niet doen

De Nederlandse consument zegt waarde te hechten aan duurzaam voedsel, maar laat dat in de praktijk niet zien. Waarden die het persoonlijk belang dienen, zoals gezondheid, smaak en prijs staan bij 85 procent van de consumenten voorop.

De overige 15 procent stelt maatschappelijke waarden voorop zoals dierenwelzijn, rechtvaardigheid, natuurlijkheid en milieuvriendelijkheid. Dit blijkt uit de Voedselbalans 2011.

De consument doet vooral aankopen vanuit gewoonte. Dat verklaart volgens het LEI dat het totale marktaandeel van duurzaam voedsel op slechts 2,5 procent ligt. Dit gewoontegedrag is te veranderen door duurzame en gezonde producten bijvoorbeeld aantrekkelijker te verpakken, smakelijke producten te ontwikkelen en deze goed zichtbaar in het schap te plaatsen.

Het LEI constateert echter ook dat de sociale omgeving niet echt stimulerend werkt. Weinig mensen ervaren sociale druk vanuit de omgeving om duurzaam voedsel te kopen.

Naast kritische opmerkingen richting consument wijst het LEI ook naar het bedrijfsleven. Met het huidige tempo duurt het 17 jaar voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd. Dit ondanks het feit dat duurzaamheid serieus op de agenda’s staat van de topbestuurders in het bedrijfsleven.

In een speciaal opgestelde folder leest u een samenvatting van de Voedselbalans.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    16° / 9°
    20 %
  • Donderdag
    19° / 6°
    10 %
  • Vrijdag
    21° / 8°
    10 %
Meer weer