Consument+waardeert+beter+dierenleven
Nieuws
©

Consument waardeert beter dierenleven

Consumenten waarderen de inspanning van de veehouders, retailers en de Dierenbescherming om dieren een beter leven te geven. Dat is terug te zien aan de omzetstijging van producten met één ster van het Beter Leven-keurmerk. De eerste helft van 2016 laat een substantiële stijging zien van bijna 40 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015 (592 miljoen euro). Dat komt mede door de verdubbeling van het aantal producten in de supermarkten.

Dat meldt de directeur van de Dierenbescherming, Peter Verdaasdonk vlak voor de 'Beter Leven-week' die 24 oktober begint in alle supermarkten. Dat is een initiatief van de Dierenbescherming om extra aandacht te geven aan diervriendelijker consumeren en retailers werken mee met speciale acties en aanbiedingen.

Volgens Verdaasdonk liggen er nu in totaal bijna 4.000 producten met het Beter Leven-keurmerk in de winkelschappen. “Dat is een fantastische ontwikkeling om diervriendelijker produceren nog meer perspectief te geven.” Verdaasdonk doelt hiermee op de trend om steeds meer delen van een diervriendelijker gehouden dier te gebruiken. Supermarkten bieden ook varkensvleeswaren aan met een BL-ster, waardoor nu het overgrote deel van een stervarken kan worden gebruikt. Voorheen was dat volgens Verdaasdonk nog niet de helft van het dier. “Want naast onder meer soepen, salades en andere verwerkte producten is er inmiddels ook honden- en kattenvoer met het Beter Leven-keurmerk.”

Het aantal geproduceerde varkens met één of meer sterren is dit jaar spectaculair gegroeid. Bijna 3 miljoen varkens hebben een beter leven en dat is een stijging van 40 procent. Wat betreft het stijgingspercentage scoort de varkenssector het beste in vergelijking met de pluimvee- en rundveesector.

Lees meer op de site van de Dierenbescherming.

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer