Alle sector-PR onder de vlag van de POV brengen betekent nogal wat. Initiatieven als stichting Varkens Vandaag en stichting Varkens in Zicht zullen zich moeten committeren aan het uitgezette PR-beleid. Ook zullen ze mee moeten met de andere manier van financieren van activiteiten die gericht zijn op sectorpromotie. Deze pr-activiteiten zullen in vier werkgroepen ondergebracht worden, waarna de stichtingen eventueel opgeheven kunnen worden. Dit werd duidelijk tijdens de presentatie van het POV-plan over de sector-pr varkenshouderij 2015-2020 in Zeist.
Varkens Vandaag staat te popelen om zich helemaal te conformeren aan één varkensgeluid. “Het is een goede kruisbestuiving en vanuit algemeen belang willen wij er zo snel mogelijk mee beginnen. Stoppen van onze stichting is het zakelijke gevolg”, zegt mede-initiatiefnemer Jan Vogels. “Vier jaar geleden zijn wij met het vertellen van onze boerenverhaal gestart. Dat wij nu op dit punt beland zijn, had ik niet durven dromen. Wat ons betreft kan per 1 januari 2016 onze stichting opgeheven worden.”
Stichting Varkens in Zicht (ViZ) is wat terughoudender. ViZ-projectleider Mechie Beurskens: “Wij willen transparantie van de varkenssector veilig stellen. Onze zichtstalboeren hebben daarin geïnvesteerd en wij hebben afspraken met hen gemaakt.” Overhaast ViZ onder de POV-vlag schuiven, is wat Beurskens betreft niet nodig. “Samen hebben we één doel, maar de snelheid waarop het geschetste eindbeeld van de POV wordt bereikt heeft wat ons betreft nog wat meer tijd nodig. Het bestuur moet daarover beslissen.”
Big Challenge heeft de varkenssector als basis en zorgt het voor exposure van de sector. “Intussen heeft Big Challenge zich verbreed naar andere veesectoren. Ook opereren we nu over de landsgrenzen”, zegt Mathee Kamp. “Voor onze basis-pr is financiering nodig. Hiervoor zullen we op meer plekken aankloppen dan alleen de POV.”